Chiński biznes zainteresowany jest przejęciem większości udziałów w przedsiębiorstwie zarządzającym głównym litewskim portem w Kłajpedzie.

Chińczycy spotkali się jednak z politycznymi przeszkodami. Portal Rynek Infrastruktury cytuje w poniedziałek za portalem tygodnika “Washington Examiner” litewskiego ministra obrony Raimundasa Karoblisa, który stwierdził – “Nie możemy pozwolić, aby Chiny kontrolowały Port Kłajpeda”.

Według amerykańskiego portalu negocjacje w sprawie inwestycji w głównym litewskim porcie toczą się na najwyższym szczeblu politycznym, łącznie z udziałem przewodniczącego ChRL Xi Jingpinga. Chińczycy są chętni do zainwestowania w Kłajpedzie, ale tylko pod warunkiem uzyskania pakietu kontrolnego w litewskim przedsiębiorstwie. Amerykańskie medium zaznacza, że osadzenie się Chińczyków nad Bałtykiem jest perspektywą, która wywołuje zdecydowany sprzeciw w Waszyngtonie. USA pozostają już w stanie wojny handlowej z ChRL i podejmują politykę ograniczania wpływów Pekinu we wszystkich regionach świata, także na płaszczyźnie przepływu kapitału.

Port w Kłajpedzie ma duże znaczenie bowiem obsługuje nie tylko eksport litewski, ale przypada na niego także około jednej trzeciej eksportu Białorusi, która nie ma dostępu do morza. I właśnie chińskie zaangażowanie na Białorusi ma być argumentem Pekinu wobec Litwinów. Chińczycy proponują by produkty z chińskiej strefy przemysłowej “Wieliki Kamień” znajdującej się pod Mińskiem w jeszcze większym stopniu były wywożone właśnie przez Kłajpedę. Jednocześnie Pekin ostrzega, że przy braku porozumienia w kwestii inwestycji całość chińskiej produkcji z Białorusi będzie płynąć w świat z innego portu.

Minister obrony Litwy przyznał, że sprawa portu w Kłajpedzie od dłuższego czasu jest przedmiotem zainteresowana ze strony USA i dowództwa NATO. Uznał, że przejęcie go przez Chińczyków może utrudnić funkcjonowanie NATO.

Litwa należy obok Polski do państw w największym stopniu uzgadniających swoją politykę zagraniczną z Waszyngtonem.

Czytaj także: Polska Rzeczpospolita Bananowa

rynekinfrastruktury.pl/kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply