Zapleczem eksploatacyjno-remontowym dla przyszłych polskich śmigłowców Apache miałyby być Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi, a za szkolenia miałaby odpowiadać Wojskowa Akademia Techniczna – podaje „Portal Obronny”, omawiając wizytę prezesa Boeing Defense, Space & Security w Polsce. Ponadto, Boeing rozmawia z MON m.in. na temat zakupu F-15EX.

Jak zwraca uwagę „Portal Obronny”, w ubiegłym tygodniu w Polsce gościła delegacja Boeinga, na czele z wiceprezesem koncernu, a zarazem szefem i CEO Boeing Defense, Space & Security – Theodorem Colbertem III. Amerykanie spotkali się m.in. z przedstawicielami MON, KPRP i Agencji Uzbrojenia.

Rozmowy dotyczyły m.in. możliwości zakupu przez Polskę dwóch eskadr samolotów bojowych F-15EX i maszyn do tankowania w powietrzu KC-46 Pegasus. Ponadto, poruszono kwestie samolotów wczesnego ostrzegania E-7 Wedgetail i maszyn morskich P-8 Poseidon. Głównym tematem był jednak kontrakt na zakup 96 śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache Guardian w najnowszym wariancie.

 

Wiceprezes Boeinga zwrócił uwagę, że jeśli Polska pozyska niemal 100 śmigłowców, to stanie się drugim po USA ich użytkownikiem pod względem liczebności floty.

„Jesteśmy dziś bardzo blisko zawarcia kontraktu” – powiedział Theodor Colbert. „Obecnie pracujemy nad kwestią udziału lokalnego przemysłu” – zaznaczył. Dotyczy to zapewnienia udziału w szkoleniu i obsłudze w czasie eksploatacji.

„Dla każdej platformy, w tym również śmigłowca Apache, istnieje koszt pozyskania i koszt cyklu życia. Koszt cyklu życia, to około 70% całości wydatków. Jest to również część najważniejsza, bo w ten sposób zapewniasz realną dostępność sprzętu dla żołnierzy” – powiedział prezes Boeing Defense, Space & Security. Według „Portalu Obronnego”, w tę część całego programu ma być najbardziej zaangażowana strona polska

Jak czytamy, wybrano już dwa ośrodki odpowiedzialne za tak kluczowe kwestie, jak szkolenie oraz wsparcie eksploatacji, remonty i przeglądy. Zadania z tego ostatniego obszaru mają być realizowane w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi. Natomiast za szkolenie w programie śmigłowców Apache odpowiedzialna ma być Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie.

Colbert potwierdził, że „uzgodnienia z tymi dwoma ośrodkami już trwają”. Według niego, wszystko powinno zacząć funkcjonować w ciągu kilku lat od podpisania kontraktu.

„Portal Obronny” zaznacza też, że Boeing planuje ekspansję z Polski w ramach szerszej, regionalnej strategii. „W miarę zwiększania się liczby śmigłowców musimy zapewnić stabilne dostawy części i wsparcie eksploatacji. W pierwszej kolejności dla Polski, ale w perspektywie dla całego regionu. To jest moim zdaniem atrakcyjne dla Polski. Spodziewamy się w tej części świata kolejnych użytkowników śmigłowców Apache” – powiedział Colbert. Według portalu, w gronie potencjalnych użytkowników wymieniane są m.in. Węgry, a także Niemcy.

Jak pisaliśmy, we wtorek doradca prezydenta USA ds. bezpieczeństwa narodowego, Jake Sullivan powiedział, że administracja Joe Bidena przyzna Polsce pożyczkę na cele wojskowe w wysokości 2 mld dolarów. Ponadto, Waszyngton ma zatwierdzić sprzedać Polsce 96 śmigłowców uderzeniowych AH-64 Apache. Według Sullivana, takie wsparcie znacząco wzmocni Siły Zbrojne RP, a zarazem będzie korzystne dla amerykańskiego przemysłu zbrojeniowego. Pakiet ma zostać oficjalnie potwierdzony podczas dzisiejszego spotkania prezydenta Andrzeja Dudy i premiera Donalda Tuska z prezydentem Bidenem.

W 2022 roku Polska wyraziła chęć zakupu 96 śmigłowców AH-64 Apache. Nie podano jednak daty ewentualnych dostaw. W tym roku zgodę na zakup maszyn przez Polskę wyraził najpierw Departament Stanu (w sierpniu), a następnie Kongres (na początku września).

Przypomnimy, że jesienią 2023 roku polscy piloci z 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych w ramach szkolenia w USA wykonali swoje pierwsze loty szkoleniowe na śmigłowcu bojowym AH-64E Apache.

portalobronny.se.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply