Z białoruskiej rafinerii w Mozyrzu wysłano pociągami kilka tysięcy ton benzyny i oleju opałowego do rosyjskich portów w Ust-Łudze i Petersburgu celem przeładunku na eksport.

Jak podały w sobotę służby prasowe rosyjskiego ministerstwa transportu, Białoruś rozpoczęła przesyłanie swoich produktów naftowych poprzez rosyjskie porty. W piątek ponad 5 tys. ton białoruskiej benzyny wysłano kilkoma pociągami do przeładunku poprzez terminal Portenergo w porcie Ust-Ługa. Pierwszy z tych pociągów wjechał na terytorium Rosji w sobotę rano i ma dotrzeć do terminalu we wtorek. Dostawcą jest rafineria w Mozyrzu na Białorusi.

Przekaż swój 1% na Kresy.pl

Fundacja Kompania Kresowa KRS 0000350493
Przekaż 1% podatku

Ponadto, ładunek 3 600 ton oleju opałowego wysłano w sobotę, również z rafinerii w Mozyrzu, do przeładunku poprzez terminal naftowy w porcie w Petersburgu.

Przeczytaj: Białoruś podniesie taryfy na tranzyt rosyjskiej ropy

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

Wysyłka tych ładunków odbywa się w zgodzie z międzyrządowym porozumieniem podpisanym przez Rosję i Białoruś w lutym br.

Przypomnijmy, że w połowie ubiegłego miesiąca prezydent Białorusi Aleksandr Łukasznko zatwierdził projekt porozumienia międzyrządowego z Rosją w sprawie transportu i przeładunku przez rosyjskie porty morskie produktów naftowych eksportowanych przez Białoruś do krajów trzecich. Upoważnił ministerstwo transportu i komunikacji do prowadzenia negocjacji w sprawie umowy z Rosją. Już wówczas Mińsk planował zawarcie kontraktów z operatorami terminali w Petersburgu i Ust-Łudze.

W ramach umowy, Białoruś rozpoczyna wykorzystywanie rosyjskich portów morskich do transportu i przeładunku swoich produktów naftowych, w tym oleju napędowego, benzyny i oleju opałowego. W latach 2021-2023 przez rosyjskie porty miałoby przejść ponad 9,8 mln ton tego rodzaju ładunków. Kontrakty oparte są o zasadę „bierz albo płać”.

Przypomnijmy, że 28 sierpnia ub. roku prezydent Białorusi Aleksandr Łukaszenko zagroził państwom bałtyckim działaniami odwetowymi z związku z zapowiadanymi, a później faktycznie nałożonymi sankcjami. W szczególności zagroził zamknięciem przestrzeni powietrznej Białorusi dla ich samolotów i zakazem tranzytu ich towarów. Jednak jak zaznaczaliśmy, najbardziej w litewskie porty mogłoby uderzyć przeorientowanie wysyłek białoruskich towarów. Większość białoruskiego eksportu drogą morską obsługiwana jest przez port w Kłajpedzie na Litwie.

W grudniu informowano, że Białoruś zawiesiła eksport produktów naftowych przez port w Kłajpedzie na Litwie.

CZYTAJ TAKŻE: Wicepremier Rosji nie widzi przeszkód dla eksportu białoruskich produktów przez rosyjskie porty

Tass / Kresy.pl

Czytaj kolejny artykuł

Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz