Ukraina: Samorządów nie stać na dopłaty do kolei

Koleje Ukraińskie poinformowały, że w 2016 roku samorządy zwróciły mniej niż 10% za przejazdy ulgowe w pociągach podmiejskich. Jak podaje narodowy przewoźnik, jest to najmniejsza rekompensata z tytułu stosowania ulg ustawowych od ostatnich 10 lat. Wartość zwrotu wyniosła tym samym zaledwie 423,9 mln hrywien.

Z informacji, jakie przesłały Koleje Ukraińskie wynika, że w 2016 roku nie wszystkie samorządy lokalne otrzymały dotacje z budżetu państwa na rekompensaty z tytułu stosowania ulg ustawowych dla niektórych grup obywateli. W związku z tym, średnia wielkość wszystkich dotacji od władz lokalnych dla przedsiębiorstwa Ukrzaliznytsia wyniosła w zeszłym roku zaledwie 9,2%, bo jak twierdzą lokalne władze – nie ma na to pieniędzy.

Problemem jest także brak umów z gminami i powiatami w 2016 roku. Większość z nich odmówiła ich podpisania z regionalnymi oddziałami Kolei Ukraińskich, które obligowałyby do rekompensaty z tytułu przewozu uprzywilejowanych grup obywateli. A tych niestety nie brakuje. Na Ukrainie uprawnionych do ulgi jest aż 16 grup – emeryci, renciści, kombatanci, uczniowie i inni. Tylu uprzywilejowanych grup nie mają nawet inne rodzaje transportu w tym kraju.

Według danych Kolei Ukraińskich aż 70% pasażerów, korzysta z ulg. Stanowi to więc poważny problem dla przewoźnika, w zestawieniu z małą ściągalnością dopłat.

Rekordzistami zerowej rekompensaty zostali m.in.: miasto Kijów, obwody czerniowiecki, lwowski i iwano-frankowski, a także obwód kijowski, który to przeznaczył zaledwie 0,4% środków na rekompensatę.

Wśród obwodów, które przeznaczyły środki są m.in. kirowogradzki – 65,6%, zaporoski – 24,2%, połtawski – 27,0%, mikołajewski – 19,6%, dniepropetrowski – 18,5%, tarnopolski – 9,9% i inne. Wszystkie rekompensaty zrealizowano dopiero pod koniec września, po przeprowadzeniu właściwych prac ze strony Ukrzaliznyci.

Czytaj również: Koleje Ukraińskie zmieniają standardy

Koleje Ukraińskie ostrzegają jednak, że zmiany budżetowe na 2017 rok mogą ponownie przyczynić się do podobnej sytuacji, gdy przewoźnik uzyska bardzo niski zwrot rekompensat za przejazdy ulgowe. Według nowego rozporządzenia, budżety lokalne nie otrzymają w tym roku dotacji z budżetu państwa na pokrywanie biletów ulgowych, więc samorządy będą musiały samodzielnie finansować zniżki.

Władze kolejowe obawiają się, że stały niedobór środków doprowadzi do tego, że przewoźnik nie będą mógł modernizować i remontować swojego taboru. A to z kolei może niekorzystnie wpłynąć na stan techniczny pojazdów, bezpieczeństwo ruchu oraz obniżenie jakości obsługi pasażerów. Apelują tym samym, o zapewnienie także innego źródła finansowania, które pomogłoby zapewnić transport publiczny.

Czytaj również: Ukraina: plan modernizacji taboru kolejowego

kresy.pl/ rynek-kolejowy.pl/ Koleje Ukraińskie

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply