Będziemy nadal monitorować sposób realizacji – deklaruje stowarzyszenie Tak dla CPK, odnosząc się do obecnych planów rządu. Zwraca uwagę m.in. na znaczne ograniczenie tzw. komponentu kolejowego.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało w poniedziałek o dalszych losach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Według planów resortu budowa ma ruszyć w 2026 r., a do końca 2032 r. lotnisko w Baranowie zostanie oddane do użytku.
Według zaktualizowanych założeń projektowych, w pierwszym etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie – z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów. Ministerstwo zakłada, że docelowy udział pasażerów transferowych, którzy na lotnisku CPK będą przesiadali się do innych samolotów, będzie wynosił ok. 40 proc.
Deklaracje rządu w sprawie projektu są na bieżąco komentowane m.in. przez przedstawicieli stowarzyszenia Tak dla CPK.
“Uwaga ogólna Stowarzyszeniem@TakDla_CPK po to powstało by monitorować realizacje projektu, który w momencie powstawania stowarzyszenia był zagrożony całkowitym zaoraniem gdyż władze w projekcie przejęła ekipa @LasekMaciej jeszcze kilka tygodni wcześniej zdecydowane NieDlaCPK. Na szczęście wydaje się ze zmieniono zdanie i projekt idzie do przodu” – podkreśla wiceprezes stowarzyszenia Michał Czarnik.
“Trudno po takiej wolcie o 180 stopni po prostu zaufać – dlatego będziemy nadal monitorować sposób realizacji konstruktywnie krytykując w miejscach gdzie uważamy ze Program CPK idzie za wolno i z błędnymi korektami” – dodaje.
Ciekawe tezy @DamKazmierczak to się odniosę
Uwaga ogólna Stowarzyszenie @TakDla_CPK po to powstało by monitorować realizacje projektu, który w momencie powstawania stowarzyszenia był zagrożony całkowitym zaoraniem gdyż władze w projekcie przejęła ekipa @LasekMaciej jeszcze…
— Michał Czarnik (@MichalCzarnik) October 14, 2024
Wiceprezes stow. Tak dla CPK odniósł się w poniedziałek do informacji sugerujących znaczne ograniczenia tzw. komponentu kolejowego CPK.
W konsultowanym teraz rozkładzie jazdy na 2035r(HRJ)nie ma wprawdzie planu aby 3 największe pozawarszawskie aglomeracje PL (KAT,KRA,GDA)połączyć koleją bezpośrednio z #CPK,mimo że pociągi będą jeździć tuż obok hubu,ale za to będzie bezpośrednie połączenie do…lotniska w BERLNIE pic.twitter.com/OUn3ZWEtfs
— patryk wild (@WildPatryk) October 13, 2024
“Tu rzeczywiście korekty są niepokojące – brak obsługi mniejszych miast, brak łącznika CMK z CPK, zmniejszenie dostępności CPK z GDA, KRA, KAT. Niepokoi odwlekanie startu realizacji wielu fragmentów nowych tras kolejowych (np. kluczowego dla połączeń z Czechami, Austrią i dalej trasy Katowice – Ostrawa) Złożyliśmy bardzo obszerne uwagi do HRJ – mamy nadzieje że konsultacje nie będą pozorne i obecna ekipa da się przekonać do powrotu do części zrzuconych koncepcji” – napisał Czernik na platformie X.
“Harmonogram jest mało ambitny – nawet przy obecnych opóźnieniach można go rozplanować do końca 2030 r, jeżeli chodzi o pierwszą fazę lotniska i KDP Warszawa Łódz” – zauważył.
Czytaj: Czy polska przejmie hiszpańskiego producenta pociągów dużych prędkości? Rozmowy trwają
Także prezes stow. Tak dla CPK Maciej Wilk zwracał uwagę na “brak bezpośredniego połączenia z CPK z Krakowa, Katowic, Trójmiasta i wielu innych miast Polski” w nowych planach dot. projektu.
“Połączenia do Berlina nawet z Białegostoku i Przemyśla” – wskazywał.
“10 KM TORÓW starczyłoby, aby do CPK doprowadzić przedłużenie CMK i tym samym podpiąć do nowego lotniska całe południe Polski Słyszeli Panowie kiedyś o czymś takim jak INTERMODALNOŚĆ?” – komentował Maciej Wilk.
‼️ PROGRAM KOLEJOWY CPK ‼️
Trwają konsultacje Horyzontalnego Rozkładu Jazdy 2035. Co w nim znajdziemy ciekawego?
🤡 Brak bezpośredniego połączenia z CPK z Krakowa, Katowic, Trójmiasta i wielu innych miast Polski 🇵🇱
🤡 Połączenia do Berlina 🇩🇪 nawet z Białegostku i Przemyśla pic.twitter.com/vA3hPuIMf3— Maciej Wilk ✈️🌎🇵🇱🇨🇦 (@MacVVilk) October 14, 2024
Premier Donald Tusk ogłosił w czerwcu decyzję w sprawie projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapowiedział, że Polska „już za kilka lat” stanie się “jednym wielkim megalopolis”. Według niego, w „projekt nowoczesnej komunikacji” miałyby zostać włączone „wszystkie duże miasta” w naszym kraju, a inwestycja miałaby objąć zbudowanie lotniska pod Baranowem do 2032 roku i rozbudowę regionalnych portów lotniczych. Premier mówił też w tym kontekście o rozwoju Polskich Linii Lotniczych LOT. Wyraził jednak opinię, że LOT “gigantów nie dogoni”.
Jak pisaliśmy, według przedstawionej przez Tuska koncepcji, połączenia kolejowe w ramach CPK mają zostać znacząco zmodyfikowane, koncentrując się na połączeniu największych miast ze sobą i z Warszawą w taki sposób, by podróż koleją ze stolicy do Warszawy, Wrocławia, Katowic czy Gdańska trwała 100 minut. „Gęsta sieć będzie obsługiwała realne potoki pasażerów, a nie ideologiczne wymysły” – oświadczył szef rządu. Dodał, że na początku ma powstać tzw. Y – igrek, czyli Kolej Dużych Prędkości, łącząca Warszawę i Łódź z rozwidleniem na Poznań i Wrocław. Drugi element, nazwany „blisko lotnisko”, zakłada rozbudowę sieci lotnisk regionalnych.
Tymczasem powołany przez nowy rząd prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki uważa, że nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość.
Należy w tym kontekście przypomnieć, że Niemcy ogłosili niedawno, iż do 2030 roku wybudują we Frankfurcie największy i najnowocześniejszy lotniczy port przeładunkowy w Europie.
Czytaj również: Węgry chcą stworzyć hub lotniczy we współpracy z firmą, która miała być inwestorem CPK
Kresy.pl
Niejaka Anna Kruczyńska z Onet Kultura opublikowała artykuł: Jak żyją Rosjanie pod butem Putina. Ciekawe, że nie interesuje jej temat jak żyją Polacy pod butami Tuska i Bodnara, lecz Rosjanie, którzy od wielu lat uznają Putina za najlepszego przywódcę państwa. Można im pozazdrościć pomimo wojny.