Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego Syberyjskiego Okręgu Federalnego przewiduje utworzenie dwóch nowych korytarzy kolejowych do Chin.

Pierwszy korytarz zakłada utworzenie Kolei Północnosyberyjskiej (Siewsib), której studium wykonalności inwestycji powinno być gotowe w 2025 roku. Odpowiedzialnymi za jego przygotowanie są władze regionów, przez które ma biegnąć linia kolejowa, Ministerstwo Transportu, Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego i Koleje Rosyjskie, podała w poniedziałek agencja informacyjna Interfax.

Siewsib powinien biec z Niżniewartowska Chanty-Mansyjskim Obwodzie Autonomicznym do Białego Jaru w obowdzie tomskim, Tasztagoła w obwodzie kemerowskim, aż do Urumczi w północno-zachodnich Chinach. Tym samym Sewsib oznaczałby połączenie rosyjskiej dalekiej północy, wybrzeża Oceanu Arktycznego z chińskim Sinciangiem. To zmiana planów opracowanych jeszcze w czasach radzieckich, według których Siewsib miał prowadzić do Lesosibirska, Karabuli w Kraju Krasnojarskim Ust-Ilimska w obwódzie irkuckim, by połączyć się z Koleją Bajkalsko-Amurską (BAM).

Drugi korytarz ma przebiegać przez Tuwę, łącznie z planowaną linią Kuragino-Kyzył. Następnie linia kolejowa będzie kierować się na południe i przekraczać granicę Rosji z Mongolią poprzez przejście graniczne Cagan-Tołgoi – Ars-Sur. W Mongolii korytarz ma rozdzielać się na dwie linie. Trasa północna prowadzić będzie do miasta Erdenet, położonego przy istniejącej koleji transmongolskiej, która przez Ułan Bator i Zamyn-Uude prowadzi do miasta Erlian (Erenhot) po chińskiej stronie granicy, skąd jest bezpośredni dostęp do Pekinu i Tianjin.

Zachodnia linia drugiego korytarza zakłada budowę linii z Ars-Suri przez mongolskie miasto Kobdo i chińskie miasto Takeshken, a z niego do Urumczi. Rządy Kraju Krasnojarskiego i Republiki Tuwy, Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Transportu i Koleje Rosyjskie otrzymały polecenie przygotowania propozycji drugiego korytarza najpóźniej do końca 2024 roku.

Na początku października prezydent Władimir Putin polecił rządowi, wspólnie z władzami obwodu kemerowskiego, Rosyjskiej Akademii Nauk i Kolei Rosyjskich, przygotowanie raportu na temat ewentualnej budowy Kolei Północnosyberyjskiej do 1 marca 2024 roku. W marcu na Krasnojarskim Forum Ekonomicznym poruszana była kwestia utworzenia transgranicznych korytarzy kolejowych do Urumczi. Wtedy władze obwodu kemerowskiego po raz pierwszy zgłosiły propozycję budowy linii od najbardziej wysuniętej na południe stacji Kolei Zachodniosyberyjskiej – Tasztagoła. 

Kwestia jego przebiegu pozostaje w dalszym ciągu niejasna, gdyż obwód kemerowski oddzielają od granicy z Chinami Góry Ałtaj, a na granicy państwowej Federacji Rosyjskiej-ChRL znajduje się park przyrodniczy „Ukok”, który wysoką wartość przyrodniczą. Jednocześnie szef władz Tuwy Władisław Chowalyg poinformował, że wspólnie z Chakasją i Krajem Krasnojarskim trwają prjektują kolejną trasą transgraniczną do Urumczi z południowego szlaku Kolei Transsyberyjskiej przez Kyzył. Zdaniem Chowalyga gotowy jest już zakres zadań i obowiązków związanych z opracowaniem studium wykonalności korytarza kolejowego, trwa wyłanianie grupy zainteresowanych inwestorów, którzy będą gotowi sfinansować opracowanie studium wykonalności.

Czytaj także: Xi Jinping wyznaczył priorytety rozwoju Pasa i Szlaku w programowym przemówieniu

interfax.ru/kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply