Pesa zaprezentuje we wrześniu wodorową lokomotywę manewrową własnej konstrukcji. Prototyp będzie następnie testowany na terenie płockich zakładów Orlenu – poinformował prezes Pesy Krzysztof Zdziarski.
Budowa polskiej lokomotywy z napędem wodorowym to przełomowy krok w kierunku nowoczesnego transportu – podkreślił prezes Pesy w środowym wpisie na Twitterze. Spółka zaprezentowała pierwsze wizualizacje pojazdu.
Tak będzie wyglądać pierwsza polska lokomotywa z napędem wodorowym produkowana przez Pesa. Na @ImpactCEE były informacje w ramach prezentacji @Grupa_PFR , a premiera już we wrześniu na targach Trako! pic.twitter.com/cxbVDLh0YS
— pesabydgoszcz (@pesabydgoszcz) May 12, 2021
Lokomotywa będzie pojazdem jednokabinowym, przeznaczonym do manewrów na stacjach lub w zakładach przemysłowych – informuje portal “Rynek Kolejowy”. “Gotowe są już pierwsze komponenty, w tym – ramy i wyprodukowane w Kanadzie ogniwo wodorowe. Niebawem dotrą do nas kolejne. We wrześniu przewidujemy uruchomienie i początek testów” – zapowiedział prezes spółki.
Portal przypomina, że prace nad napędem wodorowym trwają w Pesie już drugi rok. Producent nawiązał w tym zakresie współpracę z wieloma wiodącymi ośrodkami badawczymi. Zawarte zostało także porozumienie z potencjalnym pierwszym użytkownikiem. “Wraz z Orlenem doszliśmy do wniosku, że rafineria w Płocku będzie dobrym miejscem na przetestowanie pojazdu i wyszkolenie kadr do jego obsługi” – podkreślił Zdziarski.
Wizualizacja lokomotywy wodorowej, źr. Pesa
Wizualizacja lokomotywy wodorowej, źr. Pesa
Wizualizacja lokomotywy wodorowej, źr. Pesa
Zobacz także: Pesa zbuduje dla Kolei Czeskich 160 pojazdów za 25 mld zł
Prezes Pesy uważa, że wodór jest nośnikiem energii niełatwym w wykorzystaniu, lecz bardzo przyszłościowym. “Wielu inżynierów widzi w nim ogromną przyszłość. Ma on bardzo dobre parametry fizyczne i chemiczne. Jest czysty i szeroko dostępny. Musimy tylko nauczyć się z nim obchodzić, by wyeliminować niebezpieczeństwo. Wysoka przenikliwość sprawia, że wystarczą małe nieszczelności, by doprowadzić do wycieku. Wodór jest też łatwopalny i wybuchowy” – zaznacza prezes Pesy.
Jest zdania, że polska lokomotywa ma szanse stać się pierwszym tego typu pojazdem w regionie.
Zobacz także: PKP Intercity podpisało z Pesą kolejną umowę ws. modernizacji. Jej wartość wynosi 540 mln zł
rynek-kolejowy.pl / Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!