Poseł Grzegorz Braun na czwartkowym posiedzeniu podkomisji stałej ds. transportu lotniczego zadał pytanie prezesowi spółki Centralny Port Komunikacyjny, Mikołajowi Wildowi, o źródła finansowania projektu CPK. Nie uzyskał odpowiedzi.

Tematem obrad komisji była “Strategia studium lokalizacyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem nowych korytarzy dla kolei dużych prędkości”.

CZYTAJ TAKŻE: Spółka Centralny Port Komunikacyjny ma nowego prezesa

Na zakończenie posiedzenia komisji głos zabrał poseł Grzegorz Braun:

Moje wrażenie jest takie, że chyba jednak następuje jakieś (…) rozminięcie się z rzeczywistością, nie tylko samorządową, ale także prawno-ustrojową Rzeczpospolitej, co mówię z troską o panów, bo wydaje mi się, że na waszych barkach spoczął ciężar ponad miarę. Wygląda na to, że jesteście w tej chwili de facto ministrami od wszystkiego w Rzeczpospolitej, że macie nadrobić zaległości jeszcze z czasów zaborów i okupacji i PRL-owskich dyrektyw (…) Nie może być tak, że tak strategiczne problemy, wielowiekowe zaniedbania i ich konsekwencje ma rozwiązać jakaś agenda jednego z centralnych urzędów i jedna spółka powołana do budowy jednego (…) tylko portu lotniczego. Chyba coś jest nie w porządku, żeby decyzje takiej wagi miały zapadać akurat na tych biurkach (…) Czy można tutaj się dowiedzieć (…) ile to wszystko ma kosztować, ile panowie spodziewacie się, że Rzeczpospolita wyasygnuje i czy są jakieś mgliste wyobrażenia skąd te fundusze miałyby być pozyskane?

Prezes spółki CPK odpowiedział:

Zanim udzielę odpowiedzi na to pytanie, chciałbym powiedzieć, że obecny krajowy program kolejowy, czyli program skrojony pod finansowanie unijne to 76 miliardów, to co się obecnie dzieje (…) Program CPK jest rozpisany na dwie perspektywy unijne, przewidujemy benchmark 60 milionów złotych na kilometr nowowybudowanej trasy kolejowej, co przy pomnożeniu przez 1600 kilometrów nowowybudowanych tras kolejowych da państwu blisko 100 miliardów potrzebnych na rozbudowę sieci kolejowej.

CZYTAJ TAKŻE: Zaprezentowano plany nowych linii kolejowych do do Centralnego Portu Komunikacyjnego [+MAPA]

Braun: Ale ja zapytałem o cały pakiet, projekt CPK plus te wszystkie piękne rzeczy, których wizje panowie rozwijacie.

Wild: W tym zakresie należy dodać do tego jeszcze port lotniczy, którego capex może sięgnąć 25 miliardów złotych z czego nie mówię tutaj o kwotach wydatkowanych przez polskiego podatnika, tylko o kwotach, które inwestorzy przeznaczą na realizację przedsięwzięcia, aby później uzsykać 10% stopę zwrotu (…) Na koleje w przeciągu dwóch kolejnych perpsektyw przewidziane jest (…) niemal 100 miliardów złotych. Na sam Port Solidarność to są kwoty rzędu 25 miliardów złotych.

Braun: Kiedy ta wizja by się zrealizowała? 

Wild: Zgodnie z koncepcją rządową termin pierwszego samolotu to koniec 2027 roku, to jest 30 października 2027. Doradcy techniczni mówią nam, że jest to bardzo ambitny harmonogram.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

CZYTAJ TAKŻE: Podpisano umowę ws. budowy pierwszego odcinka polsko-czeskiej linii kolejowej Katowice-Ostrawa

Braun: Czyli rozumiem, że do tego października 2027 roku polski podatnik żadnych wydatków nie ponosi? Te pieniądze mają się wziąć od Unii Europejskiej i od inwestorów. Tak zrozumiałem pana.

Wild: To jest błędne rozumienie.

Braun: To proszę mnie poprawić, co budżet państwa wydatkuje przez najbliższych 7 lat?

Wild: Zakres wydatków przeznaczonych na realizację Portu Solidarność będzie wynikał z programu wieloletniego przewidzianego w ustawie o CPK, który wedle mojej wiedzy, niebawem będzie przedmiotem obrad rządu, wtedy również będzie przedmiotem debaty publicznej.

Braun: Czyli odpowiedź konkretna na moje pytanie brzmi: nie wiem?

Wild: Czyli konkretna odpowiedź na pytanie pana posła brzmi: nie jestem uprawniony, aby komentować działania rządu w tym zakresie.

Kresy.pl / sejm.gov.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply