Biuro Korea Aerospace Industries Ltd. ds. Europy Środkowej w Warszawie poinformowało, że firma będzie ściśle współpracowała z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 S.A. przy realizacji polskiego programu FA-50.

Porozumienie pomiędzy KAI i WZL Nr 2 S.A. ma na celu określenie obszarów współpracy przemysłowej dotyczącej programu wsparcia eksploatacji samolotów FA-50, w szczególności w zakresie kompleksowego wsparcia logistycznego, a także obsługi, naprawy, remontu i modernizacji samolotów FA-50, co pozwoli WZL Nr 2 S.A. na osiągnięcie najwyższego poziomu kompetencji i powstanie centrum serwisowego w Polsce.

“Nawiązanie współpracy z firmą KAI i rozwijanie możliwości w zakresie samolotów FA-50 wpisuje się w strategię spółki ukierunkowaną na poszukiwanie nowych obszarów rozwoju kompetencji, a także umożliwi zabezpieczenie bieżących potrzeb polskich Sił Powietrznych” – czytamy.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. (WZL Nr 2 S.A.) są jednym z największych zakładów lotniczych w Polsce, należącym do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. będącej liderem polskiego przemysłu zbrojeniowego. Zakład oferuje kompleksowe usługi serwisowe i modernizacyjne obejmujące zarówno płatowiec jak i silniki samolotów należących do Polskich Sił Powietrznych.

Były szef MON Mariusz Błaszczak poinformował w listopadzie o przylocie kolejnych południowokoreańskich samolotów dla Sił Zbrojnych RP. “Zakończyliśmy pierwszy etap dostaw samolotów FA-50. Do Warszawy przyleciał 11 i 12 egzemplarz. Maszyny pilnie wzmocnią zdolności polskich sił powietrznych” – napisał Błaszczak na platformie X (dawniej Twitter).

Poprzednie dwa egzemplarze maszyn dostarczono w listopadzie br.

We wrześniu 2022 r. podpisano dwie umowy wykonawcze dotyczące pozyskania od strony koreańskiej 48 lekkich samolotów bojowych rodziny FA-50. Obecnie Polska ma już dwanaście egzemplarzy FA-50.

FA-50 to zasadniczo lekkie samoloty bojowe, produkowane przez KAI dla południowokoreańskich sił powietrznych. Są lżejszą wersją szkolno-bojowych maszyn KAI T-50 Golden Eagle. Wcześniej rodzime FA-50 zastąpiły przestarzałe samoloty F-5E/F i A-37, produkcji amerykańskiej. Ich uzbrojenie stanowią głównie pociski powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9 Sidewinder i pociski powietrze-ziemia precyzyjnego rażenia AGM-65G Maverick. Są często prezentowane jako samoloty uzupełniające w działaniu myśliwce F-16, jak również służące pilotom do zaawansowanego szkolenia. Obecnie użytkownikami FA-50 są: Korea Południowa, Indonezja, Irak, Filipiny i Tajlandia. Maszyny te zamierza też pozyskać Słowacja.

Pod względem parametrów, FA-50 waży 12,3 tony, rozwija prędkość do Mach 1,5 i osiąga pułap 14,6 km, z maksymalnym zasięgiem 1800 km. Ogółem, są to parametry, w których może mieścić się samolot wielozadaniowy.

Co ważne, ma jednak znacznie niższe możliwości przenoszenia uzbrojenia niż F-16. Może 4,5 tony ładunku bojowego (3 tony mniej niż F-16, ale więcej niż np. MiG-29 czy Su-22), jednak w wersji podstawowej zabiera skromny zasób uzbrojenia. Poza działkiem pokładowym kal. 20 mm, są to głównie zasobniki z rakietami niekierowanymi Hydra 70, rakiety krótkiego zasięgu powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, precyzyjne pociski powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także klasyczne bomby Mk 82, Mk 83, w tym z zestawami JDAM, umożliwiającymi korektę lotu przy zastosowaniu nawigacji GPS/INS oraz bomby kasetowe CBU-97/105.

Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply