Ukraińskie ministerstwo infrastruktury podpisało memorandum ws. współpracy z Hyperloop Transportation Technologies. Szef resortu Wołodymyr Omelan twierdzi, że pierwsza linii HyperLoop może zostać otwarta na Ukrainie w ciągu pięciu lat. Chce wykorzystywać ją do transportu towarów na linii Chiny – UE.

Rząd Ukrainy wykazuje wyraźne zainteresowanie projektem super szybkiej technologii transportowej HyperLoop. Ukraiński minister infrastruktury Wołodymyr Omelan twierdzi, że pierwsza linii HyperLoop może zostać otwarta na Ukrainie w ciągu pięciu lat. Minister chciałby wykorzystywać tę technologię przy transporcie towarów z Chin do krajów Unii Europejskiej.

Omelian powiedział w czwartek podczas spotkania z szefem Hyperloop Transportation Technologies (HTT) Dirkiem Ahlbornem, że Hyperloop po raz pierwszy będzie testowany w Tuluzie we Francji. Spodziewa się, że tam też po raz pierwszy może zostać uruchomione połączenie komercyjne w tej technologii.

– Chcemy widzieć na Ukrainie co najmniej jedną linię Hyperloop w ciągu następnych 5 lat. Będzie właściwą rzeczą negocjować z partnerami w Chinach i UE, żeby połączyć poprzez Hyperloop dostawy towarów z Chin do krajów Unii Europejskiej – powiedział ukraiński minister. Poinformował również, że prace nad wstępnym studium wykonalności zakończą się w tym roku, a w przyszłym roku na Ukrainie powinna rozpocząć się budowa połączenia testowego.

Zależy to od współpracy strony ukraińskiej z HTT, a także wyników testów w Tuluzie. Jeśli dadzą one dobre rezultaty, Ukraina zbudowałaby u siebie Hyperloop w wersji 2.0 lub 3.0. – Wszystko zależy od tego, jaka będzie relacja koszt-efekt – zaznaczył Omelan.

Ukraiński minister zwrócił uwagę, że obecnie prace nad studium wykonalności prowadzone są wolontaryjnie, przy współpracy resortu infrastruktury z Narodową Akademią Nauk Ukrainy.

Przeczytaj: Instytut Kolejnictwa włączył się w rozwój Hyperloop w Polsce

W czwartek ukraińskie ministerstwo infrastruktury i HTT podpisały memorandum ws. wpsółpracy na rzecz implementacji technologii Hyperloop na Ukrainie.

Przeczytaj: Hyper Poland – młodzi inżynierowie z Polski budują Hyperloop

– Przede wszystkim, będziemy wspólnie rozwijać technologię. Po drugie, zgodziliśmy się na wspólmne poszukiwanie inwestorów dla tego projektu. Powinien on być udany pod względem komercyjnym, a nie kolejnym fantazyjnym pomysłem dobrze finansowanym przez rząd. To powinien być całkowicie przejrzysty model biznesowy, generujący zysk – powiedział Omelan.

Czym jest Hyperloop?

Projekt powstaje na podstawie pomysłu milionera Elona Muska. Pociąg tej technologii w teorii ma podróżować szybciej od samolotu. Firma HTT podpisała w 2015 roku umowę o rozpoczęciu budowy próbnej linii od długości 8 km w Kalifornii. Docelowo projektowany pociąg ma rozwijać prędkość ok. 1200 km/godz.

Wszystko generalnie opiera się na transporcie pasażerów zamkniętych w małych kapsułach poruszających się w niskociśnieniowych rurach, co nieco przypomina tzw. pocztę pneumatyczną, z wykorzystaniem tunelu próżniowego.

W teorii system ten ma być bardzo tani i energooszczędny (oparty o panele słoneczne). W założeniu ma uzyskać możliwość przewiezienia ludzi z Los Angeles do San Francisco w trzydzieści minut. Z kolei zdaniem inżynierów możliwe na dłuższych trasach jest możliwe zwiększenie prędkości do ponad 6 tys. km/godz.

Przeczytaj: Hyperloop – pociąg przyszłości według pomysłu znanego miliardera [+VIDEO]

Firma chcąca wprowadzić w życie koncepcję superszybkiego transportu Hyperloop zamierza włączyć się w realizację chińskiego projektu Jedwabnego Szlaku 2.0. W teorii umożliwiałoby to transport towarów na trasie Chiny-Europa w ciągu jednego dnia.

 

Unian / 112.ua / Kresy.pl

4 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. uvara
    uvara :

    Zapewne o finansowanie zwrócą się do UE (no bo przecież wszyscy na tym skorzystają), pieniądze znikną w kieszeniach Poroszenków i Kolomoiskich którzy położą łapę na kontraktach a cały projekt skończy się po wykopaniu kilku dołów tak jak to miało miejsce w przypadku “Wielkiego Muru Europejskiego” na granicy z Rosją.