Stocznia Baltiyskiy Zavod JSC wysłała lodołamacza “Arktyka” o napędzie atomowym projektu 22220 na testy “w terenie” w kierunku portu w Murmańsku – poinformowała we wtorek agencja informacyjna interfax.ru.

Podczas uroczystości inaugurującej pierwszy rejs lodołamacza, dyrektor generalny stoczni Aleksiej Kadiłow przypomniał, że decyzję o przeprowadzeniu testów lodowych „Arktyki” przed podpisaniem protokołu odbioru, podjął klient statku. „Mam nadzieję, że w październiku zakończymy prace podpisując protokół odbioru” – powiedział Kadiłow. Lodołamacz ma przybyć do Murmańska właśnie na początku października. Po drodze odbędą się testy sprawdzające jego możliwości.

Próby morskie lodołamacza w Zatoce Fińskiej i na Morzu Bałtyckim zakończyły się 16 września 2020 r. Przeprowadzono m.in. testy instalacji elektrycznej statku i jego właściwości manewrowych w różnych warunkach zanurzenia w warunkach morskich.

Jak informowano wcześniej, planowane jest przekazanie lodołamacza klientowi – FSUE Atomflot – z całkowitym ograniczeniem mocy na wałach napędowych do 50 MW. Osiągnięcie mocy projektowej 60 MW planowane jest na 2021 r.

Umowę na budowę “Arktyki” podpisano w sierpniu 2012 roku. Koszt projektu to 37 miliardów rubli.

W maju 2014 roku umowę na budowę dwóch kolejnych lodołamaczy projektu 22220 – “Syberii” i “Uralu” – podpisał Rosatom. W tym przypadku wartość kontraktu wyniosła 84,4 mld rubli.

Uruchomienie “Arktyki” pierwotnie zaplanowano na maj-czerwiec 2019 roku, lodołamaczy “Syberia” i “Ural” – odpowiednio na listopad 2020 roku i listopad 2021 roku. Po przesunięciu terminu dostawy “Arktyki” na maj 2020 roku, również terminy oddania “Syberii” i “Uralu” zostały przesunięte na odpiernio 2021 i 2022 rok.

W sierpniu 2019 roku FSUE Atomflot i Baltiysky Zavod podpisały umowę na budowę trzeciego i czwartego lodołamacza jądrowego projektu 22220. Uruchomienie “Jakucji” zaplanowano na grudzień 2024 roku, “Czukotki” – na grudzień 2026 roku. Koszt lodołamaczy wyniesie ponad 100 miliardów rubli.

Lodołamacze projektu 22220 są przeznaczone m.in. do eskortowania i holowania statków w rejonie Arktyki. Długość lodołamacza wynosi 173,3 m, szerokość – 34 m, moc – 60 MW. Wyposażony jest w dwa reaktory jądrowe RITM-200, zaprojektowanego specjalnie dla tego statku, generujące moc 470 tys. koni mechanicznych. Konstrukcja pozwala na wykorzystanie statku zarówno na morskich wodach Arktyki, jak i w ujściach rzek polarnych.

CZYTAJ TAKŻE: Rosjanie ćwiczą na Oceanie Arktycznym

Kresy.pl / interfax.ru

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply