Wicepremier Rosji Andriej Biełousow uważa, że Północna Droga Morska w Arktyce musi zostać opracowana w taki sposób, by stała się międzynarodowym korytarzem tranzytowo-transportowym. Podkreśla konieczność stworzenia floty lodołamaczy i potężnej infrastruktury portowej. Całość ma być sprzężona w innymi, budowanymi korytarzami – kolejowym i morskim.

W wywiadzie dla stacji Rossija 24, pierwszy wicepremier Rosji, Andriej Biełousow powiedział, że musi opracować Północną Drogę Morską w taki sposób, by stała się ona międzynarodowym korytarzem tranzytowym. Mówił o tym, wymieniając trzy korytarze transportowe.

„Trzecim korytarzem, odgrywającym kluczową rolę, jest korytarz morski – Północna Droga Morska. Powinny zostać stworzone dla niej takie warunki, żeby stała się międzynarodowym korytarzem tranzytowym, zamiast po prostu rozwijać Północną Drogę Morską” – powiedział rosyjski wicepremier. W tym celu, powinna powstać odpowiednia infrastruktura i systemy nawigacyjne. Podkreślił też, że szlak powinien funkcjonować całorocznie.

Czytaj także: Rosjanie proponują alternatywę dla Kanału Sueskiego

„Powinna zostać utworzona silna flota, w tym flota lodołamaczy… powinna powstać potężna infrastruktura, drogi podejścia i infrastruktura portowa. Bardzo ważne są nowoczesne, a nawet najnowocześniejsze systemy łączności i nawigacji” – powiedział. Jest też zwolennikiem opracowania specjalnej platformy, umożliwiającej spedytorom śledzenie transportu.

Rosyjski wicepremier powiedział też, że Rosja rozwija też drogowe i kolejowe korytarze transportowe.

„Budujemy obecnie system korytarzy. Korytarz kolejowy już działa, jego rdzeniem są linie Bajkał-Amur i Transsyberyjska. Staramy się zwiększyć ich przepustowość, bo zawsze jest niewystarczająca. Drugi korytarz to drogowy, właśnie powstaje. Mamy już odcinek tego korytarza od granicy fińskiej do Moskwy, znana autostrada M11. Potem, jest droga z Moskwy do Kazania, a dalej z Kazania do Jekaterynburga (…). W planach jest zbudowanie odnóg z Jekaterynburga do Tiumenia i Czelabińska. Połączymy granicę fińską z Zachodnią Syberią jedną drogą, autostradą” – powiedział.

Biełousow wymienił też inne korytarze. Jeden z nich ma połączyć port w Ust-Łudze z portami obwodu kaliningradzkiego, głównie Kaliningradem i Bałtijskiem. Trasa ta miałaby być obsługiwana przez statki bezzałogowe. Uważa, że byłoby to możliwe już po 2025 roku. Zaznaczył jednak, że w samych portach statki-drony byłyby już sterowane przez człowieka.

Według Biełousowa, rozwój korytarzy transportowych i tworzenie warunków do powstania rynków produktów high-tech to jedna z kluczowych inicjatyw strategicznych rosyjskiego rządu, która musi zostać zrealizowana do 2024 roku.

Przeczytaj: Rosja: znaczenie Północnej Drogi Morskiej przez Arktykę będzie rosło

Czytaj także: Flota Północna przeprowadzi ćwiczenia strategiczne w Arktyce, żeby zabezpieczyć Północną Drogę Morską

Północna Droga Morska, zwana też Północnym Szlakiem Morskim, jest częścią Przejścia Północno-Wschodniego – najkrótszego szlaku morskiego pomiędzy Azją Wschodnią i Europą. Droga ta jest o około 1/3 krótsza niż ta wykorzystująca Kanał Sueski. Wraz z ociepleniem w Arktyce otwiera się możliwość eksploatacji tego szlaku. Moskwa bardzo na to liczy i rozwija w regionie arktycznym infrastrukturę, w tym wojskową, a także rozbudowuje flotę lodołamaczy atomowych.

Tass / rg.ru / regnum.ru / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply