Przedstawiciel Rosji w Radzie Arktycznej stwierdził, że Północna Droga Morska będzie konkurencją dla Kanału Sueskiego.

Reprezentujący Rosję w Radzie Arktycznej Nikołaj Korczunow w wywiadzie dla agencji informacyjnej RIA Nowosti, że marcowy wypadek kontenerowca Ever Given, który zablokował Kanał Sueski, powinien skłonić państwa i przedsiębiorstwa z Europy do poszukiwania nowego szlaku morskiego łączącego ten kontynent z Azją.

“Północna Droga Morska jest o 40 procent krótsza od szlaku transportowego przez Kanał Sueski i ma szereg przewag, w tym politycznych. Jego mniejsza długość pozwala oszczędzić nie tylko czas, ale i wydatki na paliwo co sprzyja minimalizacji wspływu antropogenicznego na środowisko naturalne.” – zacytowała we wtorek RIA Nowosti.

Korczunow powiedział, że w ostatnich latach tonaż towarów przewożonych przez wody arktyczne zwiększa się. Dyplomata widzi w tym poważną szansę rozwojową dla rosyjskich regionów podbiegunowych – zarówno pod względem handlu jak i turystyki. Ma to prowadzić do podwyższenia poziomu życia mieszkańców tych obszarów w tym rdzennych grup ludności.

RIA Nowosti przytoczyła również wcześniejszą wypowiedź ministra rozwoju rosyjskiego dalekiego wschodu Aleksieja Czekunkowa, który stwierdził, że główne państwa azjatyckie już rozpatrują Północną Drogę Morską jako alternatywę dla Kanału Sueskiego.

Wymiana między Europą a Azją Wschodnią to większość obrotów handlu światowego. Głównym szlakiem transportowym łączącym oba rynki jest szlak morski prowadzący przez Ocean Indyjski, Morze Czerwone i Morze Śródziemne. Dwa ostatnie akweny łączy wąski Kanał Sueski. Tymczasem wraz z ocieplaniem się klimatu i odnotowywanym od lat zmniejszaniem się czapy lodowej w Arktyce jej wody stają się coraz łatwiej dostępne dla żeglugi.

ria.ru/kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply