Weszła w życie ustawa „Kolej Plus”, która została przyjęta na początku tego roku. Nowe regulacje, które opracowano jeszcze przed epidemią koronawirusa, mają docelowo poprawić komunikację kolejową w regionach, a także przywrócić do użytku nieczynne linie i zapobiec likwidowaniu infrastruktury kolejowej – poinformował w poniedziałek Urząd Transportu Kolejowego. Już w początkowym etapie jej obowiązywania mają zostać przywrócone połączenia do 20 miejscowości.

Ustawa nazywana potocznie “Kolej Plus” jest nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym. Wprowadza ona Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus. Urząd Transportu Kolejowego (UTK) poinformował w poniedziałek, że nowelizacja weszła w życie. Nowe regulacje mają na celu poprawienie komunikacji kolejowej w regionach, a także przywrócenie do użytku nieczynnych linii i zapobieżenie likwidowaniu infrastruktury kolejowej. Już w początkowym etapie jej funkcjonowania połączenia do 20 miejscowości mają zostać przywrócone.

Zobacz także: NIK: Nie wykorzystujemy potencjału kolei, za dużo wozimy drogami 

Resort infrastruktury zapewniał podczas prac nad nowelizacją, że połączenia kolejowe do 20 miejscowości zostaną przewrócone dzięki nowym regulacjom. Ma to nastąpić w pierwszym etapie funkcjonowania przepisów. Wznowione połączenia mają dotyczyć początkowo m.in. Jastrzębia-Zdroju, Sokołowa Podlaskiego oraz Włodawy – informuje Polska Agencja Prasowa (PAP).

Nowe przepisy mają przeciwdziałać komunikacyjnemu wykluczeniu. Wprowadzone zostały także nowe instrumenty prawne, które zdaniem projektodawców, poprawią efektywność kolejowej infrastruktury.

Zobacz dokładne zmiany w przepisach ustawy o transporcie kolejowym

Nowelizacja ma na celu także przywrócenie użytkowania przez kolej terenów, które nie są aktualnie wykorzystywane. Ma także spowodować ograniczenie likwidacji linii kolejowych – będzie to możliwe w sytuacji uzyskania zgody od ministra infrastruktury.

“Nowe przepisy pozwalają na realizację przewozów kolejowych na styku województw na odległość 30 km poza granicę województwa. Dotychczas przewozy takie były możliwe tylko do najbliższej stacji za granicą województwa” – czytamy. Ma to na celu pomoc w komunikacji mieszkańcom terenów, które są pozbawione dogodnych połączeń.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

PAP informuje, że według danych resortu infrastruktury w 1990 roku w kraju było blisko 26 tys. km linii kolejowych. Z eksploatacji zniknęło 7 tys. km. Aktualnie do blisko 100 miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców nie można dojechać pociągiem.

Zobacz także: Zaprezentowano plany nowych linii kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego [+MAPA]

utk.gov.pl / pap / forsal.pl / kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply