Instytut Kolejnictwa i Hyper Poland podpisali list intencyjny ws. współpracy na rzecz rozwoju technologii Hyperloop – podaje dzienniknaukowy.pl.

Podpisany dokument dotyczy także budowy toru testowego na terenie Instytutu Kolejnictwa.

– Przy realizacji projektu będą wykorzystane laboratoria Instytutu oraz grono fachowców z kilku uczelni – powiedział dr inż. Andrzej Żurkowski, Dyrektor Instytutu Kolejnictwa. – Hyperloop to ambitne wyzwanie i wymaga wykorzystania zasobów właśnie takich, jak Instytut Kolejnictwa. Sami chcemy brać udział w tej globalnej rewolucji transportowej, zwiększając tym samym polski wkład w jej realizację.

Instytut Kolejnictwa jest instytutem badawczym, działającym w Polsce od 65 lat. Działa w obszarze transportu szynowego. Posiada niezbędne zaplecze do prac badawczo-naukowych. Ponadto, wspierają go najwybitniejsi specjaliści w dziedzinie transportu szynowego w Polsce.

Portal dzienniknaukowy.pl podkreśla, że zaangażowanie się Instytutu Kolejnictwa w rozwój technologii Hyperloop może pozytywne wpłynąć na postęp prac.

Hyper Poland to z kolei zespół inżynierów, architektów, projektantów i konsultantów, którzy wspólnie chcą stworzyć kompleksowy system transportu przyszłości – Hyperlooop.

Jak pisaliśmy wcześniej, ten zespół młodych polskich inżynierów tworzy prototyp kapsuły Hyperloop, który może zostać przetestowany na torze testowym na międzynarodowych zawodach. W jego skład wchodzą m.in. studenci z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej. Obecnie w projekt zaangażowanych jest ponad 40 osób. Opiekę merytoryczną nad zespołem prowadzi prof. Janusz Piechna. Zdaniem uczestników projektu, dzięki tej technologii podróż z Gdańska do Zakopanego trwałaby 43 minuty, a z Wrocławia do Warszawy nieco ponad pół godziny (wcześniej zakładano nawet 23 minuty).

Przeczytaj: Hyper Poland – młodzi inżynierowie z Polski budują Hyperloop

Obecnie, drużyna z Polski zbiera fundusze na rozpoczęcie budowę specjalnej kapsuły. Poprzez start w finale drugiej edycji SpaceX Hyperloop Pod Competition, jako jeden z czterech zespołów z Europy, mogłaby ona zostać sprawdzona na torze testowym.

Po zakwalifikowaniu się do finału konkursu oraz otrzymaniu bardzo pozytywnych opinii na temat swojego projektu, zespół Hyper Poland chce kontynuować badania nad projektem. W tym zbudować tor na trasie Warszawa-Wrocław. Odcinek ten znalazł się wśród dziewięciu projektów tras innej firmy Elona Muska Hyperloop One.

CZYM JEST HYPERLOOP?

Projekt  powstaje na podstawie pomysłu milionera Elona Muska. Pociąg tej technologii w teorii ma podróżować szybciej od samolotu. Firma HTT podpisała w 2015 roku umowę o rozpoczęciu budowy próbnej linii od długości 8 km w Kalifornii. Docelowo projektowany pociąg ma rozwijać prędkość ok. 1200 km/godz.

Wszystko generalnie opiera się na transporcie pasażerów zamkniętych w małych kapsułach poruszających się w niskociśnieniowych rurach, co nieco przypomina tzw. pocztę pneumatyczną. Z wykorzystanie tunelu próżniowego. W teorii system ten ma być bardzo tani i energooszczędny (oparty o panele słoneczne). W założeniu ma uzyskać możliwość przewiezienia ludzi z Los Angeles do San Francisco w trzydzieści minut. Z kolei zdaniem inżynierów możliwe na dłuższych trasach jest możliwe zwiększenie prędkości do ponad 6 tys. km/godz.

Przeczytaj: Hyperloop – pociąg przyszłości według pomysłu znanego miliardera [+VIDEO]

Firma chcąca wprowadzić w życie koncepcję superszybkiego transportu Hyperloop zamierza włączyć się w realizację chińskiego projektu Jedwabnego Szlaku 2.0. W teorii umożliwiałoby to transport towarów na trasie Chiny-Europa w ciągu jednego dnia.

Dzienniknaukowy.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply