Skoda zrezygnowała z planów budowy fabryki samochodów na Ukrainie

Czeski producent samochodów Skoda Auto nie zbuduje na Ukrainie nowej fabryki. Przyszła inwestycja zostanie ulokowana w którymś z krajów wschodniej lub południowo-wschodniej Europy. – napisała w piątek Ekonomiczna Prawda powołując się na agencję Interfax-Ukraina.

O tym, że Skoda rozważa możliwość zbudowania na Ukrainie fabryki samochodów stało się głośno w 2017 roku przy okazji spotkania szefa Skody Bernharda Maiera z premierem Ukrainy Wołodymyrem Hrojsmanem. Później ukraińska minister ds. euroatlantyckiej integracji Iwanna Kłympusz-Cyncadze ujawniła, że sprawa była omawiana podczas plenarnego posiedzenia ukraińsko-czeskiej komisji międzyrządowej ds. współpracy gospodarczej, przemysłowej i naukowo-technicznej. Według ukraińskiej minister strony toczyły na ten temat “konstruktywny dialog”.

Jak poinformowała agencję Interfax-Ukraina spółka “Eurocar”, zakład montujący skody w obwodzie zakarpackim, Ukraina wypadła z wyścigu o nową fabrykę Skody. “Skoda wyznaczając potencjalne miejsce dla nowego wielomarkowego zakładu skróciła wybór do czterech krajów wschodniej i południowo-wschodniej Europy. Ukrainy wśród nich nie ma” – oświadczono w “Eurocarze”. Przypomniano także, że podczas wizyty szefa Skody ukraińskiemu rządowi przedstawiono szereg życzeń dotyczących m.in. dogodnej logistyki, dostępności wykwalifikowanej siły roboczej i niskich kosztów pracy w porównaniu z innymi krajami europejskimi. Według “Eurocaru” Ukraina nie zapewniła czeskiemu inwestorowi zadowalających warunków.

“Na Ukrainie wciąż nie ma udogodnień celnych i podatkowych dla działania parków przemysłowych, chociaż odpowiednie projekty ustaw zostały przyjęte w pierwszym czytaniu w 2016 roku, nie wdrożono 15-letniej strategii rozwoju rynku samochodów elektrycznych, nie rozpatrzono projektów wsparcia produkcji pojazdów elektrycznych, które zostały zgłoszone na początku roku”- powiedziano Interfaxowi-Ukraina w “Eurocarze”. Ponadto wskazano, że liberalizowanie przepisów dotyczących wwozu aut używanych nie sprzyja lokowaniu produkcji samochodów na Ukrainie.

“Niestety Ukraina nie wytrzymała konkurencji w walce o wielkie inwestycje. Można nawet powiedzieć, że nawet nie walczyła (…) o 1,4 mld euro inwestycji, 5 tys. nowych miejsc pracy i możliwość produkowania 300 tys. samochodów rocznie z poziomem eksportu 4,5 mld euro” – stwierdzono w montowni Skody.

CZYTAJ TAKŻE: Pod Lwowem Niemcy otworzyli fabrykę na 1 tys. pracowników, która będzie produkować dla Audi [+FOTO]

Kresy.pl / Ukraińska Prawda / autocentre.ua

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply