Sunday Times napisał o domniemanym praniu brudnych pieniędzy przez Otwarty Dialog

Brytyjska gazeta Sunday Times odnotowała w niedzielę raport komisji mołdawskiego parlamentu z lutego ub. roku, w którym zasugerowano, że Fundacja Otwarty Dialog brała udział w praniu brudnych pieniędzy pochodzących z rosyjskich źródeł. FOD zaprzecza tym oskarżeniom – pisze Polska Agencja Prasowa.

Według Sunday Times powołującego się na mołdawski raport na konta dwóch szkockich firm-słupów – Kariastra Project LLP i Stoppard Consulting – trafiło ponad 26 mln funtów pochodzących z podejrzanych źródeł. 1,5 miliona funtów z tej sumy miało wpłynąć na konto Fundacji Otwarty Dialog w celu sfinansowania kampanii lobbingowej na rzecz oligarchów – Veaceslava Platona z Mołdawii i Muchtara Abliazowa z Kazachstanu.

Brytyjska gazeta przypomniała, że Platon został skazany w Mołdawii na karę więzienia za prawnie brudnych pieniędzy i wyprowadzenie około 1 mld dolarów z mołdawskiego systemu bankowego. Wyroki ciążą też na Abliazowie, którego zaocznie skazano w Kazachstanie na 20 lat więzienia za defraudację 6 mld dolarów i na dożywocie za zlecenie zabójstwa. Sunday Times zasugerował, że z powodu otrzymywania pieniędzy z wątpliwych źródeł Fundacja ma „obowiązki” wobec rosyjskich służb wywiadowczych i jest „narzędziem soft power” Rosji.

W rozmowie z Sunday Times FOD odrzuciła oskarżenia zawarte w mołdawskim raporcie. Rzecznik fundacji nazwał je „absurdalnymi” i powiązał z „teoriami spiskowymi”. Jak pisze PAP, wcześniej tezy raportu jako motywowane politycznie odrzucał popierający deportowaną z Polski szefową FOD szef liberalnej frakcji ALDE w Parlamencie Europejskim Guy Verhofstadt.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

Przypomnijmy, że mąż szefowej FOD LudmiłyKozłowskiej, a także szef rady Fundacji Otwarty Dialog, Bartosz Kramek w lipcu 2017 roku przedstawił „plan na obalenie rządu PiS” na wzór ukraińskiego Majdanu. Władze Polski cofnęły Kozłowskiej, która jest Ukrainką, zezwolenie na pobyt w Polsce, a nawet próbowały uniemożliwić jej wjazd na teren Unii Europejskiej. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego prowadzi śledztwo w sprawie finansowania Fundacji Otwarty Dialog.

Kresy.pl / PAP / Polskie Radio 24 / Sunday Times

Sunday Times napisał o domniemanym praniu brudnych pieniędzy przez Otwarty Dialog
5 (100%) 8 głosów.




Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz