Zuzana Czaputova wygrała sobotnią drugą turę wyborów prezydenckich na Słowacji pokonując Marosza Szefczovicza – podała w niedzielę słowacka Państwowa Komisja Wyborcza.

Na 45-letnią prawniczkę i wiceszefową partii Postępowa Słowacja Zuzanę Czaputovą głosowało 58,4 proc. wyborców. Pokonała ona 52-letniego Marosza Szefczovicza, kandydata populistycznej partii Smer i wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej. Czaputova będzie pierwszą kobietą na stanowisku prezydenta Słowacji.

Frekwencja wyborcza w drugiej turze wyniosła niespełna 42 proc., o 7 pkt. procentowych mniej niż przed dwoma tygodniami. Według komentatorów, na których opinię powołuje się PAP, oznacza to, że wyborcy dwóch kandydatów, którzy odpadli w pierwszej turze – sędziego Sądu Najwyższego Sztefana Harabina i lidera antyeuropejskiej i antyimigracyjnej Partii Ludowej Nasza Słowacja Mariana Kotleby, pozostali w domu. Obaj kandydaci w sumie zdobyli około jednej czwartej głosów.

Nowa prezydent Słowacji zostanie zaprzysiężona 15 czerwca.

Jak pisał na naszych łamach Marcin Ursyński, w pierwszej turze Czaputova uzyskała nieco ponad 40 proc. głosów, pokonując Marosza Szefczovicza, na którego głosowało niespełna 19 proc. wyborców. Przyszła prezydent Słowacji jest wiceszefową liberalnej partii Postępowa Słowacja (PS). Na początku kampanii Czaputova przedstawiła całą gamę postulatów podstawowych dla środowisk lewicowo-liberalnych, w tym legalizację „małżeństw” osób tej samej płci i adopcji przez nich dzieci, dostęp do legalnej aborcji czy przyjęcie „uchodźców”. Wraz z postępem w sondażach kryła swoje liberalne poglądy na kwestie ideologiczne kładąc nacisk na hasła walki z korupcją oraz nepotyzmem. By zdobyć głosy wyborców ceniących tradycyjne wartości nie stroniła nawet od podkreślania swojej przynależności do Kościoła katolickiego, zwracając uwagę na grupę księży udzielających jej przedwyborczego poparcia.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

Kresy.pl / PAP




Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz