UralWagonZawod, podstawowy producent rosyjskich czołgów i wozów bojowych, w tym T-14 Armata oraz największy w Rosji producent wagonów, znalazł się w bardzo trudnej sytuacji z powodu braku nowych zamówień na wagony i znacznego zadłużenia.

Według rosyjskiego serwisu RBK, powołującego się na źródło w jednym z największych operatorów kolejowych, UralWagonZawod (UWZ) nie znalazł na 2021 rok żadnych nowych nabywców na produkowane przez siebie wagony. Ma to być spowodowane spadkiem popytu na węgiel, a także powolną wymianą przestarzałych wagonów. Stawia to rosyjskie przedsiębiorstwo, wchodzące w skład Rostechu i będące największym w Rosji producentem wagonów, a także podstawowym producentem czołgów. W trudnej sytuacji, z uwagi na zadłużenie przekraczające już 100 mld rubli. Firma nie zamierza jednak zaprzestać produkcji. Wiadomo, że w przyszłym roku będzie jeszcze wywiązywać się ze swoich zobowiązań z 2019 roku na zamówienie 17 tys. jednostek kolejowych dla Federalnej Kompanii Przewozowej.

Informacje ze źródła RBK potwierdzają także dwaj klienci UWZ, a także inne źródło w samym przedsiębiorstwie. Podano też, że korporacja ta nie zawarła nowych kontraktów z żadnym ze swoich największych, dotychczasowych klientów ani na przyszły rok, ani na kolejne. Jeden z menedżerów najwyższego szczebla z jednej z firm transportowych twierdzi, że „przedstawiciele UWZ muszą prosić się o zakup chociaż kilku wagonów”. Potencjalnych nabywców ma też odstraszać od nowych zakupów m.in. inicjatywa Kolei Rosyjskich o zniesieniu ulg za próżne przebiegi czy innowacyjne typy wagonów.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

RBK podaje, że przeanalizowało publiczny rejestr zamówień publicznych. Wyniki potwierdzają, że na 2021 UWZ nie ma żadnych kontraktów na dostawy wagonów z firmami państwowymi. Z danych tych wynika, że firma w tym roku zawarła 32 kontrakty na 649 mln rubli, podczas gdy w ubiegłym roku było to 77 kontraktów na 1,4 mld rubli. Niemal wszystkie tegoroczne umowy dotyczyły dostarczenia elementów metalowych, w tym stojaków czy prycz, dla kolonii karnych, a termin realizacji przypada w tym roku.

Już po opublikowaniu artykułu przez RBK, rosyjskie ministerstwo przemysłu poinformowało, że obecnie UWZ „prowadzi aktywną kampanię na rzecz zawarcia kontraktów na dostawy wagonów na 2021 rok”, z czego część rozmów ma być na końcowym etapie.

Z kolei Rostech zaznacza, że rynek produkcji wagonów ma do czynienia z „pewnymi trudnościami”, m.in. z powodu pandemii koronawirusa i sytuacją gospodarczą. Dodaje, że „podejmowane są kroki z państwem, konieczne dla jej [UWZ] wsparcia i rozwoju budownictwa wagonów w tym trudnym okresie”. RBK wysłało też pytania do UWZ, ale firma nie odpowiedziała.

Jak jednak zaznacza jedno ze źródeł serwisu, zbliżone do UWZ, nawet gdyby nie było ani jednego zamówienia na wagony na najbliższe lata, to firma nie zatrzyma produkcji, bo nie może.

„Zakłady, które produkują metal, pracują zarówno na czołgi, jak i na produkcję wagonów. Nie jest możliwe zatrzymanie produkcji wagonów bez wstrzymania produkcji przemysłu zbrojeniowego” – twierdzi rozmówca RBK.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

Redaktor naczelny magazynu „Nasza Ojczyzna”, płk. rez. Wiktor Murachowskij zaznacza, że w poprzednich latach UWZ mogło przetrwać głównie dzięki zamówieniom państwowym i produkcji na eksport. Przykładowo, w 2019 roku podpisano kontrakt z Indiami wart 2,8 mld dolarów na dostawę 464 czołgów T-90S. UWZ uczestniczy we wsparciu technicznym dla licencjonowanej produkcji tych wozów i dostarcza niezbędne elementy. Z kolei latem br. pojawiły się informacje, że Rosja i Egipt porozumiały się ws. dostarczenia egipskiej armii 400-500 czołgów T-90MS. Zdaniem eksperta, jedynym poważnym kontraktem w ramach Państwowego Programu Zbrojeniowego do 2027 roku dla UWZ jest umowa na 132 maszyny z rodziny Armata. „Wszystko pozostałe to modernizacja T-72B, T-80BWM i T-90M” – zaznacza Murachowskij.

Czytaj również: Rosja rozbudowuje siły pancerne – chce pozyskać 900 czołgów do 2027 roku

Na początku października ujawniono, że rosyjski rząd chce pomów UWZ w rozwiązaniu problemów tej firmy z częścią zadłużenia, która do 2029 miałaby zostać zrestrukturyzowana.

UralWagonZawod jest producentem m.in. czołgów T-14 Armata oraz ciężkich wozów bojowych opartych na tej platformie.

Przeczytaj: Rosja: Ruszyła produkcja ciężkich wozów bojowych na nowej platformie Armata

Czytaj także: Rosja pracuje nad nową wersją bojowego wozu wsparcia czołgów

Zobacz: Rosyjska armia otrzymuje zmodernizowane wozy bojowe BMP-1AM Basurmanin [+FOTO]

rbc.ru / Kresy.pl




Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz