Agencja Uzbrojenia: pierwsze AW149 dla Sił Zbrojnych w drugiej połowie br.

Trwa finalny etap montażu dwóch pierwszych śmigłowców AW149 dla Sił Zbrojnych RP. Spodziewany odbiór nastąpi w II połowie br. – poinformował rzecznik Agencji Uzbrojenia.

Rzecznik Agencji Uzbrojenia, ppłk Krzysztof Płatek poinformował w czwartek, że montaż dwóch pierwszych śmigłowców AW149 dla polskich sił zbrojnych w zakładach PZL Świdnik jest na ukończeniu.

Trwa finalny etap montażu dwóch pierwszych śmigłowców AW149 dla Sił Zbrojnych RP. Spodziewany odbiór nastąpi w II połowie br.” – napisał na Twitterze.

Ppłk Płatek zapowiedział też, że PZL Świdnik w 2024 roku dostarczy sześć kolejnych śmigłowców tego typu. Dodał do wpisu na Twitterze grafikę, przedstawiającą AW149 z najnowszą wersją przeciwpancernych pocisków rakietowych AGM-114R2 Hellfire.

Jak pisaliśmy, tydzień temu departament Stanu USA zgodził się sprzedać Polsce 800 rakiet przeciwpancernych powietrze-ziemia ADM-114R2 Hellfire. Będą przeznaczone dla śmigłowców wsparcia AW149, a także dla śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache, które Polska zamierza pozyskać.

Czytaj także: Silniki CT7 dla „Perkozów”. Jeden typ silnika dla polskich śmigłowców?

Przypomnijmy, że w połowie czerwca 2022 r., podczas odprawy kadry kierowniczej MON i Sił Zbrojnych RP, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował, że w najbliższym czasie podpisana zostanie umowa na dostawy wielozadaniowych śmigłowców wsparcia AW149, które będą budowane w zakładach PZL Świdnik, należących do Leonardo Helicopters.

Błaszczak zatwierdził umowę na dostawę 32 śmigłowców typu AW149 1 lipca 2022 roku. Zapowiedział, że pierwsze maszyny trafią na wyposażenie Wojska Polskiego w tym roku. Polska ma pozyskać zamówione maszyny w latach 2023 – 2029. Trafią one do Lotnictwa Wojsk Lądowych. Kontrakt opiewa na kwotę 8,25 mld złotych.

Wstępnie kontrakt zakładał, że w ramach programu Perkoz zostaną pozyskane 32 maszyny wielozadaniowe w 3 różnych wariantach: wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego; dowodzenia; rozpoznania i walki elektronicznej. Nie wiadomo jednak, jakie maszyny ostatecznie zamówiono.

AW149 to wielozadaniowy śmigłowiec produkowany przez włoskie przedsiębiorstwo Leonardo. Jego prędkość przelotowa wynosi 278 km/h, a zasięg przekracza 920 km. Na pokładzie AW149 znajduje się miejsce dla dwuosobowej załogi oraz 18 osób lub 12 żołnierzy z wyposażeniem. Śmigłowiec AW149 może być dostosowany do celów medycznych i przenosić nosze z rannymi. W zależności od potrzeb AW149 może zostać wyposażony w podwieszane uzbrojenie, np. wyrzutnie rakiet 70 mm i 81 mm, pociski powietrze-powietrze czy pociski powietrze-ziemia. Dodatkowym uzbrojeniem mogą być karabiny maszynowe kal. 7,62 mm czy karabiny maszynowe kal. 12,7 mm.

Maszyny tego typu trafiły na wyposażenie sił zbrojnych Włoch i Tajlandii. W 2020 roku zostały zakupione przez Egipt. AW149 są również oferowane siłom zbrojnym Wielkej Brytanii w realizowanym obecnie przetargu na następcę maszyn wielozadaniowych Puma.

Program Perkoz dotyczy zakupu dla Wojska Polskiego 32 lekkich lub średnich śmigłowców wielozadaniowych, mających zastąpić obecnie eksploatowane Mi-2 (w linii jest około 60 tych maszyn), a także uzupełnić potencjał W-3 Sokół lub zastąpić go w wersjach specjalnych, takich jak latające stanowisko dowodzenia czy maszyna rozpoznawcza. Ponadto, Perkoz ma pełnić także rolę śmigłowca szkolno-treningowego oraz wsparcia pola walki. Z tego względu powinien móc zabrać na pokład do pięciu w pełni uzbrojonych żołnierzy lub 1000 kg ładunku.

Jak pisaliśmy, włoski koncern Leonardo już wcześniej oficjalnie zaproponował Polsce śmigłowce AW249 w ramach programu Kruk, w pełni „spolonizowany” AW139 w programie Perkoz i AW159 w programie Kondor. Oferuje również transfer technologii oraz udział polskich firm w produkcji śmigłowców.

Czytaj więcej: Włosi mają ofertę dla Sił Zbrojnych RP i polskiego przemysłu. Chodzi o śmigłowce uderzeniowe i wielozadaniowe

Przeczytaj także: Włoskie propozycje ws. śmigłowców wielozadaniowych „Perkoz” i szturmowych „Kruk”. Będą produkowane w PZL-Świdnik?

Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply