Prawie 80 proc. terenu pod CPK zostało nabyte lub zgłoszone do programu dobrowolnych nabyć – poinformowała w piątek spółka Centralny Port Komunikacyjny.

Spółka CPK poinformowała w piątek, że do programu dobrowolnych nabyć (PDN) jest już prawie 4000 hektarów. Łącznie wpłynęło prawie 900 zgłoszeń, w tym prawie 500 na terenie objętym decyzją lokalizacyjną. Pozyskano więc około 80 proc. terenu przyszłego lotniska.

Przedstawiciele CPK ponownie zwrócili się w lipcu do osób, które od początku wdrożenia PDN jeszcze nie przystąpiły do programu. Dotyczyło to 50 adresów. W efekcie indywidualnych spotkań wpłynęło kolejnych 31 zgłoszeń.

Spółka CPK informuje, że osoby przystępujące do programu dobrowolnych nabyć zyskują gwarancję sprzedaży swojej nieruchomości z uwzględnieniem bonusów na poziomie 140 proc. wartości budynku i 120 proc. wartości gruntu.

Istnieje także możliwość wyceny uwzględniającej wartość odtworzeniową nieruchomości bez stopnia zużycia. Spółka płaci wówczas np. za 100-metrowy dom z lat 60. jak za nowy o takiej samej wielkości.

“Cieszę się, że wymyślony i wprowadzony przez nas Program Dobrowolnych Nabyć, po ponad pół roku bezsensownego zablokowania został wznowiony” – skomentował komunikat spółki CPK Marcin Horała, europoseł PiS, były pełnomocnik rządu ds. CPK.

“I nawet już nie ‘na krzywdzie ludzkiej'” – dodał, odnosząc się do wcześniejszych zarzutów obecnej koalicji rządzącej.

Wskazano, że decyzja lokalizacyjna dotycząca obszaru przyszłego lotniska CPK spodziewana jest pod koniec tego roku, a PDN wchodzi w następną fazę realizacji.

Zobacz: „W praktyce zostajemy z niczym”. Ekspert krytykuje koncepcję CPK Tuska

Czytaj: Posiedzenie komisji sejmowej o CPK odwołane na życzenie ministra Laska. Posłanka Matysiak: „Przypadek? Nie sądzę”

W przestrzeni publicznej od miesięcy trwała dyskusja o przyszłości projektu CPK. Wiceminister Maciej Lasek deklarował, że “CPK się właśnie projektuje, wszystkie prace się cały czas toczą”. Później okazało się, że na wniosek spółki wojewoda zawiesił postępowanie w sprawie udostępnienia nieruchomości pod badania geologiczne.

Premier Donald Tusk ogłosił w czerwcu decyzję w sprawie projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapowiedział, że Polska „już za kilka lat” stanie się “jednym wielkim megalopolis”. Według niego, w „projekt nowoczesnej komunikacji” miałyby zostać włączone „wszystkie duże miasta” w naszym kraju, a inwestycja miałaby objąć zbudowanie lotniska pod Baranowem do 2032 roku i rozbudowę regionalnych portów lotniczych. Premier mówił też w tym kontekście o rozwoju Polskich Linii Lotniczych LOT. Wyraził jednak opinię, że LOT “gigantów nie dogoni”.

Jak pisaliśmy, według przedstawionej przez Tuska koncepcji, połączenia kolejowe w ramach CPK mają zostać znacząco zmodyfikowane, koncentrując się na połączeniu największych miast ze sobą i z Warszawą w taki sposób, by podróż koleją ze stolicy do Warszawy, Wrocławia, Katowic czy Gdańska trwała 100 minut. „Gęsta sieć będzie obsługiwała realne potoki pasażerów, a nie ideologiczne wymysły” – oświadczył. Dodał, że na początku ma powstać tzw. Y – igrek, czyli Kolej Dużych Prędkości, łącząca Warszawę i Łódź z rozwidleniem na Poznań i Wrocław. Drugi element, nazwany „blisko lotnisko”, zakłada rozbudowę sieci lotnisk regionalnych.

Przeczytaj: Co dalej z CPK? Lasek mówi o “urealnieniu” inwestycji

Czytaj również: Węgry chcą stworzyć hub lotniczy we współpracy z firmą, która miała być inwestorem CPK

Polskie Porty Lotnicze niedawno ogłosiły decyzję o rozbudowie Lotniska Chopina. Informacje wywołały oburzenie w sieci, ponieważ mogą oznaczać zakończenie projektu CPK.

Jak informowaliśmy, ruszyła społeczna akcja w obronie CPK. Maciej Wilk wezwał do składania wniosków o przeprowadzenie przez Najwyższą Izbę Kontroli kontroli w spółce CPK i w biurze pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska.

Tymczasem powołany przez nowy rząd prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki uważa, że nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość.

Zobacz: Marszałek województwa mazowieckiego: Projekt CPK jest megalomański

Czytaj również: Nadal nie wiadomo co z CPK. Tymczasem Portugalczycy budują lotnisko na 100 mln pasażerów

nex.gazeta.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply