Nadal nie wiadomo co z przyszłością projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tymczasem Portugalczycy budują lotnisko na 100 mln pasażerów.

O sprawie poinformował we wtorek Maciej Wilk, ekspert ds. lotnictwa, dyrektor operacyjny kanadyjskich linii lotniczych Flair Airlines, wcześniej związany z PLL LOT. “Premier Portugalii ogłosił plan budowy nowego lotniska dla Lizbony, położonego 40km na wschód od centrum miasta, które docelowo zastąpi obecny port lotniczy i stanowić będzie hub linii lotniczych TAP” – napisał na platformie X. Jak dodał, “nowe lotnisko zacznie działać w 2034 – pomimo faktu, że Portugalczycy nie mają na razie NIC poza wybraną lokalizacją”.

Widać jednak, że mają lepszych doradców od Ministra @LasekMaciej, który uparcie twierdzi, że w Polsce, mając w ręku master plan, decyzję środowiskową i gotowe projekty, sama budowa przeciągnie się do 2032-2035. Portugalczycy prezentują również pożałowania godną gigantomanię – ich projekt przewiduje możliwość modułowej rozbudowy lotniska nawet do 100 mln pasażerów” – kontynuował Wilk. 

Wyraził opinię, że “zapowiedź odsunięcia w czasie budowy #CPK do 2032-2035 wraz z rozbudową Lotniska Chopina i Modlina to oczywista ZASŁONA DYMNA”. 

“Należy oczekiwać od rządu rozpoczęcia prac budowlanych w 2025, obrania terminu ukończenia CPK w 2030 oraz zarzucenia planów rozbudowy Lotniska Chopina” – podsumował.

Przeczytaj: “Koło zamachowe polskiej gospodarki”. Największe polskie firmy apelują do Tuska o budowę CPK

W przestrzeni publicznej trwa dyskusja o przyszłości projektu CPK. Wiceminister Maciej Lasek deklarował, że “CPK się właśnie projektuje, wszystkie prace się cały czas toczą”. Tymczasem okazuje się, że na wniosek spółki wojewoda zawiesił postępowanie w sprawie udostępnienia nieruchomości pod badania geologiczne.

Polskie Porty Lotnicze niedawno ogłosiły decyzję o rozbudowie Lotniska Chopina. Informacje wywołały oburzenie w sieci, ponieważ mogą oznaczać zakończenie projektu CPK.

Jak informowaliśmy, ruszyła społeczna akcja w obronie CPK. Maciej Wilk wezwał do składania wniosków o przeprowadzenie przez Najwyższą Izbę Kontroli kontroli w spółce CPK i w biurze pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska. Później ruszyła także zbiórka podpisów pod projektem ustawy zobowiązującej rząd do realizacji CPK z terminem oddania części lotniskowej na koniec 2030 i zakazem rozbudowy Lotniska Chopina.

Tymczasem powołany przez nowy rząd prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki uważa, że nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość.

Zobacz również: Marszałek województwa mazowieckiego: Projekt CPK jest megalomański

Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply