Koszt silnika F-35 ma wzrosnąć o 3 procent z powodu wycofania Turcji z programu, powiedział w czwartek szef działu silników wojskowych firmy Pratt & Whitney – poinformował portal Defense News.
Jak poinformował portal Defense News, koszt silnika F-35 ma wzrosnąć o 3 procent z powodu wycofania Turcji z programu, powiedział w czwartek szef działu silników wojskowych firmy Pratt & Whitney.
Firmowy silnik F135 – który jest używany we wszystkich trzech wariantach myśliwca wspólnego strajku Lockheed Martin F-35 – został początkowo wyprodukowany ze 188 części wyprodukowanych przez tureckich dostawców, powiedział prawodawcom Matthew Bromberg podczas przesłuchania Komisji Sił Zbrojnych Izby Reprezentantów.
„To są jedne z najbardziej krytycznych części silnika, a dostawcy z Turcji byli wysokiej jakości i tani” – powiedział. „Siedemdziesiąt pięć procent z nich zostało zakwalifikowanych do nowych dostawców. Większość z nich pochodzi z USA”.
Pratt & Whitney spodziewa się, że pozostałe 25 procent tureckich części do F135 zakwalifikuje się do końca 2021 roku, a wszystkie tureckie części zostaną usunięte z systemu do czasu, gdy silniki piętnastej partii samolotów zejdą z linii. W tym momencie około 20 procent części F135 będzie wytwarzanych przez międzynarodowych dostawców.
Turcja, będąca niegdyś partnerem programu F-35 została wykluczona z programu po przyjęciu dostawy rosyjskiego zestawu przeciwlotniczego S-400. W tym czasie Pentagon miał nadzieję usunąć wszystkich tureckich dostawców z programu do 2020 roku, ale zakończenie wszystkich umów z tureckimi firmami potrwa do 2022 roku – powiedział Greg Ulmer, szef programów lotniczych Lockheed.
Według informacji Pentagonu, program F-35 „kontynuuje współpracę z Pratt & Whitney nad działaniami zmierzającymi do uwzględnienia przewidywanego wzrostu kosztów, aby zapewnić, że układ napędowy F135 pozostanie przystępnym cenowo elementem systemu powietrznego F-35”, oświadczył dyrektor wykonawczy programu F-35 Lt. Gen. Eric Fick w pisemnym zeznaniu złożonym prawodawcom.
Oprócz nadchodzącego wzrostu kosztów silnika, program F-35 boryka się również z trudnościami w utrzymaniu F135 z powodu niedoboru modułu mocy.
Zobacz też: Administracja Bidena będzie kontynuować sprzedaż F-35 do ZEA
Kresy.pl/Defense News
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!