Prezydent Kędzierzyna-Koźla Sabina Nowosielska poinformowała, że zablokowana inwestycja w kozielskim porcie może zostać wznowiona. Firma Kędzierzyn-Koźle Terminale wznowiła rozmowy z nowymi władzami PKP SA.

Port w Kędzierzynie-Koźlu był kiedyś jednym z największych portów śródlądowych w Europie. Później, z powodu lat zaniedbań, teren niszczał. W 2016 roku pojawił się inwestor, który najpierw wydzierżawił teren od miasta, a później go zakupił i rozpoczął budowę terminala przeładunkowego. Realizację projektu niespodziewanie zatrzymała kolej, która odmówiła udostępnienia fragmentu torów łączących teren z linią kolejową biegnącą przez Kłodnicę.

PKP odmówiło udostępnienia terenu w jakiejkolwiek formie. Ostatecznie, w 2018 roku, KKT podjął decyzję o zatrzymaniu budowy na etapie budowy silosów na jednym z trzech pirsów. Inwestycję przerwano na etapie budowy terminala produktów płynnych – zrealizowano 40 proc. Powstać ma jeszcze terminal produktów sypkich oraz terminal kontenerowy. Łączny koszt szacowano na 400 milionów złotych.

Do dziś inwestycja jest zamrożona.

“Inwestycja stanęła w 2018 roku, gdy PKP SA nie zatwierdziło wynegocjowanej wcześniej i parafowanej umowy z Kędzierzyn-Koźle Terminale (KKT) na dzierżawę terenu z torami o długości 500 metrów. Od tego czasu inwestor czeka. Jestem pod ogromnym wrażeniem jego determinacji, bo przypuszczam, że każdy inny dawno już by odstąpił od tego tematu” – oświadczyła w minionym tygodniu Sabina Nowosielska, prezydent Kędzierzyna-Koźla.

“Na szczęście coś ruszyło, bo KKT wznowiło rozmowy z nowymi władzami spółki PKP, które są zainteresowane współpracą. Więc najpierw trzeba będzie podpisać umowę na dzierżawę tego terenu, a następnie wybudować te tory, bo poprzednia władza ze złości, nie wiem chyba na co, te tory zdemontowała. Trzeba będzie załatwiać kolejne pozwolenia i wykonać nowe torowisko. Przypuszczam, że to może potrwać dwa lata. I dopiero później będzie można rozpocząć działalność” – poinformowała.

“Myślę, że jest świadomość tego, że pewne osoby z Kędzierzyna-Koźla robiły wszystko, aby ta inwestycja nie powstała. I nie powstała. Komuś przeszkadzało, że Kędzierzyn-Koźle się rozwija. Mam o to duże pretensje. Po tylu latach ogromnym sukcesem jest więc, że rozpoczynają się rozmowy pomiędzy KKT a PKP. Mam nadzieję, że zła passa się skończyła. Trzymam kciuki za inwestora” – dodała Nowosielska.

Czytaj: Rząd zapowiada rozbudowę terminala zbożowego w Gdańsku. Inwestycja za ponad 400 mln zł

Zobacz także: “Handel z Ukrainą i krajami zachodnimi”. W województwie świętokrzyskim powstanie terminal przeładunkowy

kk24.pl / lokalna24.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply