Zgodnie z założeniami, lekki lotniskowiec LPX-II, przeznaczony m.in. do wspierania operacji desantowych, miałby wejść do służby w Marynarce Wojennej Republiki Korei w 2030 roku.

Według serwisu Naval News, pod koniec 2019 roku południowokoreańskie media podały, że sfinalizowano szczegóły dotyczące programu budowy lekkiego lotniskowca LPX-II. Środki budżetowe konieczne na ten cel zostały oficjalnie uwzględnione w średniookresowym planie obronnym Korei Południowej na lata 2020-2024.

Oznacza to, że po około roku wstępnych przygotowań i dyskusji, program został oficjalnie uruchomiony. Okręt miałby wejść do służby w Marynarce Wojennej Republiki Korei w 2030 roku.

Zgodnie z założeniami, projekt LPX-II ma dawać większy priorytet operacjom z udziałem lotniskowca niż tym o charakterze lądowo-morskim czy desantowym. Z tego względu, nie będzie posiadać dolnego pokładu-luku desantowego (tzw. well deck), ani tzw. skoczni, czyli podniesionego pokładu w części dziobowej, wspomagającego start samolotu bez zastosowania katapult. Wiadomo też, że okręt ma posiadać dwie nadbudówki. Obsadę lotniczą mają stanowić przede wszystkim samoloty wielozadaniowe F-35B (szacunkowo około 20 maszyn), natomiast sensory i uzbrojenie ma być produkcji południowokoreańskiej. W skład wyposażenia miałby wejść wielofunkcyjny radar obrony przeciwbalistycznej, opracowywany dla niszczycieli nowej generacji KDDX.

Wiadomo też, że udział w projekcie będą mieć firmy z Wielkiej Brytanii i USA, a także rządy tych państw. W ramach zakupu F-35B Amerykanie mają przekazać Koreańczykom technologię budowy wzmocnionego pokładu, a Brytyjczycy mają zapewnić m.in. doradztwo techniczne. Wśród firm potencjalnie zaangażowanych w LPX-II wymienia się brytyjską Babcock International, która prowadziła proces projektowania lotniskowca klasy Queen Elizabeth. Jej wpływ to przypuszczalnie konstrukcja posiadająca dwie „wyspowe” nadbudówki, co przypomina rozwiązania brytyjskie. Ponadto, już wcześniej firma ta była zaangażowana w południowokoreański program budowy dużych, uderzeniowych okrętów podwodnych KSS-III.

W październiku 2019 roku stoczni Hyundai Heavy Industries przyznano kontrakt na opracowanie koncepcyjne LPX-II. Zgodnie z założeniem, miał to być nowy, wszechstronny okręt desantowy o wyporności około 40 tys. ton (początkowo zakładano 30 tys. ton) przystosowany dla myśliwców krótkiego startu i pionowego lądowania. Prace koncepcyjne miały zakończyć się w drugiej połowie 2020 roku. Projekt opierano na istniejących okrętach desantowo-uderzeniowych klasy Dokdo.

Ponadto, LPX-II ma również przenosić w przyszłości opracowywane dla południowokoreańskiej piechoty morskiej śmigłowce uderzeniowe. O kontrakt starają się południowokoreańskie KAI, oferujące maszyny Surion MAH, a także amerykańskie koncerny Bell (AH-1Z) i Boeing (AH-64 Apache).

Przeczytaj: Zatrzymanie tankowca przez Iran: Korea Południowa wysyła niszczyciel do cieśniny Ormuz

Czytaj także: Korea Południowa zamierza opracować system obrony powietrznej, wzorowany na izraelskiej Żelaznej Kopule

navalnews.com / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply