Łotewski regulator zabronił emisji na terytorium Łotwy rosyjskiego państwowego programu telewizyjnego „Rossjija RTR” przez najbliższy rok.

Jak podał portal Delfi, łotewska Narodowa Rada Mediów Elektronicznych (NEPLP) podjęła w poniedziałek decyzję o zakazie nadawania „Russia RTR” na Łotwie przez rok. Powodem decyzji były cztery audycje, które zdaniem regulatora rozniecały nienawiść i zawierały nawoływania do wojny.

Przekaż swój 1% na Kresy.pl

Fundacja Kompania Kresowa KRS 0000350493
Przeakż 1% podatku

Według Delfi pierwsze naruszenie łotewskich przepisów zabraniających dyskryminacji i nawoływania do wojny stwierdzono w programie „60 minut” z 10 lipca 2020 roku. Podczas dyskusji jej uczestnicy oraz prowadząca Olga Skabajewa nazywali Ukrainę „państwem terrorystycznym” a jej byłego prezydenta Petra Poroszenkę – „terrorystą”. Oceniając ogólną narrację, eksperci NEPLP doszli do wniosku, że program przejawiał pogardliwy stosunek do narodu ukraińskiego.

Drugie naruszenie dotyczyło również programu „60 minut”, tym razem z 17 września 2020 roku. W programie stwierdzono m.in. że kraje bałtyckie, a także północna część Polski, mogłyby „wrócić” do Rosji. „Moglibyśmy ubiegać się o te terytoria, Narwa powinna zostać przyłączona do Rosji, ponieważ są tam tylko rosyjscy mieszkańcy, łotewskie miasto Jēkabpils jest miastem rosyjskim” – zabrzmiało w programie. Pojawiła się tam też opinia, że sąsiednie „tchórzliwe” kraje należy nastraszyć rosyjskimi wojskami, by nabrały szacunku do Rosji.

Trzecia audycja, która nie spodobała się NEPLP to „60 minut” z 21 października 2020 roku, prowadzona przez Jewgienija Popowa i Olgę Skabajewą. W programie padły m.in słowa, że Swietłanę Tichanowską należy sprowadzić do Mińska i „powiesić w centrum miasta”. Według NEPLP obrażało to nie tylko Tichanowską, ale część Białorusinów, która identyfikuje się z opozycją.

Ostatnie naruszenie przepisów stwierdzono w audycji „Niedzielny wieczór z Władimirem Sołowjowem” z 6 grudnia 2020 roku. Jeden z uczestników dyskusji wzywał w niej do „małej zwycięskiej wojny”, a gdy prowadzący zapytał, o co chodzi, odpowiedziano mu, że chodzi o najazd na kraje, które wcześniej były częścią ZSRR, pod pretekstem łamania tam praw rosyjskojęzycznych. Ponadto Sołowjow nazywał Ukraińców „nazistowskimi szumowinami”.

To nie pierwszy raz, kiedy NEPLP ograniczyła retransmisję „Rossija RTR” na Łotwie. W styczniu 2019 roku kanał ten został zakazany na trzy miesiące.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

CZYTAJ TAKŻE: Łotwa zakazała transmisji kanałów telewizyjnych rosyjskiej grupy „RT”

Kresy.pl / delfi.lv

Czytaj kolejny artykuł

Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz