Ukraiński premier przekazał w rozmowie telefonicznej z szefem polskiego rządu, że Ukraina oczekuje od Polski szybkiego rozwiązania problemu wydawania polskich licencji na tranzyt ciężarówek dla ukraińskich przewoźników.

We wtorek z inicjatywy strony ukraińskiej odbyła rozmowa telefoniczna między premierem Ukrainy Ołeksijem Honczarukiem i szefem polskiego rządu Mateuszem Morawieckim. Była to pierwsza rozmowa obu polityków.

Według oficjalnego komunikatu Centrum Informacyjnego Rządu, Honczaruk „potwierdził europejskie ambicje Ukrainy oraz strategiczne znaczenie relacji z Polską”, a także zarysował plany reform, które jego rząd zamierza przeprowadzić w najbliższym czasie.

Rozmowa dotyczyła też kwestii licencji na tranzyt ciężarówek, które wydaje Polska dla ukraińskich przewoźników. Jest to sprawa problematyczna dla Ukrainy, która oczekuje od Warszawy jej rozwiązania.

Według CIR, Morawiecki i Honczaruk wyrazili nadzieję, że najbliższe posiedzenie Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych zaplanowane na 24-25 października br., „będzie owocne”. Podano też, że premier Ukrainy zaprosił premiera Morawieckiego do złożenia wizyty na Ukrainie.

Relację z rozmowy opublikowała też strona ukraińska. Według komunikatu ukraińskiego rządu, premier Ukrainy podkreślił istotne znaczenie dwustronnych stosunków strategicznych i zaprosił szefa polskiego rządu do złożenia oficjalnej wizyty w Kijowie. Obaj złożyli sobie też gratulacje: Honczaruk w związku ze zwycięstwem PiS w wyborach, a Morawiecki – z okazji niedawnego mianowania na stanowisko premiera.

Z treści ukraińskiego komunikatu wynika, że podczas rozmowy Honczaruk wyraźnie akcentował kwestię wydawania polskich zezwoleń dla ukraińskich przewoźników drogowych. Sam tytuł komunikatu głosił, że premier Ukrainy omówił z premierem Polski kwestie zezwoleń na międzynarodowy transport towarów. Jak podano, premier Ukrainy zwrócił się z apelem o jak najszybsze mianowanie przewodniczącego polskiej części wspólnej komisji międzyrządowej do spraw współpracy gospodarczej. Prosił też o rozwiązanie problemu zezwoleń transportowych.

„Brak wystarczającej liczby zezwoleń Rzeczypospolitej Polskiej na przewozy ciężarowe dla Ukrainy stwarza problemy dla tysięcy Ukraińców i jest czynnikiem sztucznego ograniczania rozwoju dwustronnych relacji handlowych” – cytuje swojego premiera strona ukraińska. Zaznaczono, że obaj politycy „szczegółowo omówili wyzwania, jakie powstały w kontekście tej sytuacji”.

Z komunikatu wynika, że w rozmowie ustalono, iż sprawą zezwoleń przewozowych mają zająć się ministrowie infrastruktury obu krajów podczas wspomnianego posiedzenia ukraińsko-polskiej komisji ds. międzynarodowych przewozów samochodowych.

Ponadto, Honczaruk powiedział polskiemu premierowi, że wśród priorytetów władz w Kijowie jest „zachowanie i wzmocnienie integracji europejskiej i euroatlantyckiej, zapewnienie praworządności i przeprowadzenie reformy sądownictwa, wyplenienie korupcji oraz wzrost gospodarczy”. Poinformował go również o planach otwarcia rynku handlu ziemią rolną, prywatyzacji oraz współpracy Ukrainy z Międzynarodowym Funduszem Walutowym.

Według ukraińskiego komunikatu, w nawiązaniu do tego premier Morawiecki „zaznaczył (…), że wymienione reformy są niezwykle ważne, a Polska będzie nadal udzielała Ukrainie wsparcia na drodze jej rozwoju”.

To już kolejny raz w ostatnim czasie, gdy Ukraina przypomina Polsce o sprawie zezwoleń na przewozy ciężarowe dla kierowców z Ukrainy. Kilka dni temu wicepremier Ukrainy, Dmytro Kułeba stwierdził, że jego kraj oczekuje ustępstw polskiej strony, po tym gdy Ukraińcy ustąpili w kwestiach stawianych przez Warszawę. Jak skonkretyzował, chodzi mu na odpowiedź Warszawy „na działania ukraińskich władz w dziedzinie polityki historycznej”. Kułeba podkreślał, że „Ukraina wykonała część ustaleń, o których mowa była w Warszawie” i teraz oczekuje od Polski „kroków, które pokażą, że również jest skłonna do rozwiązania bieżących problemów”. Wskazał właśnie na problem z licencjami na tranzyt ciężarówek, które wydaje Polska dla ukraińskich przewoźników. „Liczymy, że problem ten będzie rozwiązany jak najszybciej” – powiedział ukraiński wicepremier.

Kułeba odwołała się do rozmów jakie prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski przeprowadził z przedstawicielami polskich władz w czasie swojej wizyty w Warszawie. Ustalono wówczas, że Ukraina zniesie zakaz prac poszukiwawczych dla polskich badaczy poszukujących polskich ofiar drugiej wojny światowej na terytorium naszego wschodniego sąsiada. Ukraina zaczęła wdrażać to postanowienie w życie. Podczas tych rozmów Zełenski zwrócił uwagę prezydentowi Andrzejowi Dudzie, że Ukrainie są potrzebne licencje transportowe. Duda przyznał, że sprawa ta ma duże znaczenie dla Kijowa i obiecał mu, że poruszy tę kwestię w rozmowach z odpowiednimi ministrami.

PAP / RIRM / kmu.gov.ua / Kresy.pl

6 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. Wolyn1943
    Wolyn1943 :

    “Brak wystarczającej liczby zezwoleń Rzeczypospolitej Polskiej na przewozy ciężarowe dla Ukrainy stwarza problemy dla tysięcy Ukraińców” – właściwie można zapytać: dla ilu tysięcy Polaków pojawiły się problemy na skutek zamknięcia rynku zbytu w Rosji dla ich produktów i towarów? Czy Ukraina, w jakikolwiek sposób zrekompensowała to polskim sadownikom, rolnikom czy producentom mięsa? Jak widać, bezczelność ukraińska nadal nie zna granic…

  2. ProPatria
    ProPatria :

    I proszę, życie samo ukazuje jak wiele mechanizmów ma strona Polska, których może użyć, aby zgiąć kark butnego rezuna. O ekshumacjach nawet nie mówię, gdyż haniebne ich wstrzymanie już dawno powinno być poruszone w ONZ. Zamiast reprezentować polską rację stanu polskojęzyczni bezwarunkowo wspierają na forum międzynarodowym zbrodniczego bankruta. To rodzi kolejne problemy: jak słusznie zauważył Wołyń 1943 bezczelność stepowych przekracza kolejne granice, gdyż polskojęzyczni są spolegliwi i ulegli. A wystarczy prowadzić z nimi twardą politykę i krak rezuna zgięty. Wiem to ja, większość forumowiczów oraz Polaków mających kontakt ze stepowymi, lecz dla polskojęzycznych elyt są to zagadnienia niestety niepojęte.

  3. 1000_szabel
    1000_szabel :

    Nie bardzo rozumiem, o co chodzi z tymi licencjami. Jakąkolwiek licencję otrzymuje się po spełnieniu odpowiednich warunków. Domyślam się, że w przypadku transportu będą to warunki bezpieczeństwa, zarówno kierowców, jak i przewożonego towaru, odpowiedni stan techniczny floty, kierowca z uprawnieniami, etc. Jeśli przewoźnik spełnia wymogi, powinien otrzymać licencję. Proste. Nie bardzo rozumiem, do czego tu potrzebne są rozmowy polityczne.