Od 15 grudnia na tory wyjadą polskie nowoczesne lokomotywy Griffen 200, powstałe w nowosądeckim Newagu. PKP Intercity odebrało 9 maszyn, które osiągną prędkość 200 km/h.
PKP Intercity wprowadza do eksploatacji lokomotywy Griffin 200, które zostały wyprodukowane w nowosądeckim Nwagu. Polski przewoźnik odebrał 9 z 15 maszyn. Do końca roku do PKP IC zostanie dostarczonych jeszcze 5. Lokomotywy Griffen będą osiągać prędkość 200 km/h. Wartość całego kontraktu na dostawę i utrzymanie pojazdów wynosi blisko 388 mln zł brutto.
„Nigdy wcześniej nie powstawały polskie konstrukcje o takim stopniu technologicznego zaawansowania, chodzi tu m.in. o prędkość maksymalną, jaką te pojazdy osiągają. A dzięki temu, że lokomotywy są wielosystemowe, mogą kursować na liniach kolejowych zasilanych różnymi napięciami, a więc również na międzynarodowych trasach” – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas konferencji prasowej.
W Polsce Griffiny będą kursowały na najbardziej popularnych trasach, między Warszawą a Gdynią, Poznaniem, Wrocławiem, Katowicami czy Krakowem. Lokomotywy te będą dopuszczone do eksploatacji również w podróże zagraniczne. Najpierw pojazdy będą mogły kursować w Czechach i na Słowacji, a w kolejnym etapie zostaną one dopuszczone do ruchu w Niemczech, Austrii i na Węgrzech. Cała dokumentacja dopuszczająca Griffiny do ruchu w tych państwach ma być gotowa w czwartym kwartale 2026 r.
🚆💨 Griffin 200 w PKP Intercity! 💨🚆
Superszybkie lokomotywy od @NEWAG, zaprezentowane wczoraj na Warszawie Zachodniej, już na torach! 9 maszyn gotowych, kolejne w drodze!@J_Malinowski @DariuszKlimczak @MI_GOV_PL pic.twitter.com/3qB5pl24VR
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) October 24, 2024
„Na terenie Polski Griffiny będą kursowały na najbardziej popularnych trasach, tj. między Warszawą a Gdynią, Poznaniem, Wrocławiem, Katowicami czy Krakowem. Po otrzymaniu zezwoleń na poruszanie się po sieciach międzynarodowych, nowe lokomotywy pojadą również do Pragi, Budapesztu, Wiednia oraz Berlina. Cieszymy się, że trafiają do nas sprawdzone konstrukcje. Platforma lokomotyw Griffin to efekt kilkunastu lat pracy polskich inżynierów, a dziś do eksploatacji wdrażamy pojazdy, które mają już za sobą wieloletni okres testów, badań i rozwoju. Robimy wszystko, aby być jak najbardziej konkurencyjni, dlatego nie możemy sobie pozwolić na zakup prototypów” – , Prezes Zarządu PKP Intercity Janusz Malinowski.
Jak przekazał w rozmowie z RMF FM Janusz Malinowski nowe lokomotywy zostaną dopuszczone do ruchu na polskich torach 15 grudnie, kiedy zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy.
Czytaj: Historyczny przetarg PKP rozstrzygnięty – 300 wagonów za ponad 4 mld zł wyprodukuje firma z Poznania
Jak informuje PKP IC w 2024 r. firma podpisała umowy na cztery projekty taborowe, w tym dwa z firmą Newag. Na początku roku przewoźnik zawarł kontrakt z nowosądeckim producentem na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Wartość umowy to blisko 2,3 mld zł brutto.
Natomiast w lipcu PKP IC podpisał umowę ze spółką Newag na zakup 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Pozyskanie nowych pojazdów pozwoli nie tylko na przywrócenie części połączeń, ale też rozbudowanie oferty przewozowej na liniach niezelektryfikowanych. Zgodnie z zamówieniem wykonawca zagwarantował utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników przewoźnika. Wartość umowy to 3,3 mld zł brutto.
Czytaj: Czy polska przejmie hiszpańskiego producenta pociągów dużych prędkości? Rozmowy trwają
intercity.pl/rmf24.pl/Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!