PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły pracę poprawiającą kolejowy dostęp do portu morskiego w Gdyni. Wartość inwestycji wyniosła 1,5 mld złotych netto. Dzięki zmianom transport towarów jest sprawniejszy i zajmuje mniej czasu.
Zakończona w Gdyni strategiczna inwestycja ma znaczenie nie tylko dla rozwoju portu, ale także dla gospodarki Polski i Europy Wschodniej. PKP PLK zaznacza, że prace w pomorskim porcie wpisują się w konsekwentne zwiększanie możliwości przewozu towarów koleją do portów morskich także w Gdańsku, gdzie prace zakończone w 2022 r. oraz Szczecinie i Świnoujściu, w których zakończone zasadnicze prace budowlane. W porównaniu z 2015 rokiem, biorąc pod uwagę pozostałe linie przyportowe, prognozowany na 2030 r. ostateczny wzrost przepustowości na stacji Gdynia Port jest 2-krotny.
Czytaj: Polskie nowoczesne lokomotywy Griffin 200 już w grudniu wyjdą na tory
Stacja Gdynia Port dzięki po zakończonych pracach przyjmuje najdłuższe, do 750 metrów, oraz najcięższe, o nacisku 22,5 tony na oś, pociągi towarowe, które tym samym mogą przewieźć więcej towarów. Zbudowano 115 km nowych torów, 359 rozjazdów. Dwa nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Wyremontowany został most na rzece Chylonce, a 13 podziemnych zbiorników retencyjnych wraz z nową siecią kanalizacji zapewnia właściwe odwodnienie terenu. Powstała również publiczna ładownia. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów prowadzony jest z LCS Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie.
Zakończyliśmy prace poprawiające dostęp #kolej do #PortGdynia❗ Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe, cięższe pociągi, które mogą zabrać więcej towarów. 🚆 To najbardziej przyjazny #środowisko środek transportu.
Inwestycja ma istotne znaczenie dla gospodarki #Pomorskie i #Polska. 🇵🇱… pic.twitter.com/bVRaWGTPyA
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) October 24, 2024
Czytaj: Czy polska przejmie hiszpańskiego producenta pociągów dużych prędkości? Rozmowy trwają
Na terenie stacji Gdynia Port powstała największa głowica rozjazdowa w kraju, „spinająca” aż 39 torów. Aby uniknąć kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia, kable energetyczne zostały ułożone pod ziemią, ich łączna długość wynosi 20 km. W momencie najbardziej zaawansowanych prac na placu budowy pracowało około 500 pracowników i nawet 200 maszyn. Co istotne dla funkcjonowania gdyńskiego portu, prace budowlane były prowadzone pod ciągłym ruchem pociągów.
plk-sa.pl/Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!