Nowe kolejowe połączenie towarowe łączy prowincję Guangxi we wschodnich Chinach z Europą poprzez polski terminal kolejowy w Małaszewiczach, przy granicy z Białorusią.

To pierwsze kolejowe połączenie transportowe, które łączy miasto Qinzhou z Europą. W środę 17 stycznia wyruszył stamtąd skład towarowy z wyrobami elektronicznymi, materiałami do produkcji opakowań oraz precyzyjnymi wyrobami metalowymi. Według chińskich mediów, pociąg ma pokonać trasę liczącą 11 tys. kilometrów w ciągu 18-20 dni. Podkreślano, że to o blisko dwa tygodnie szybciej, niż drogą morską.

Przekaż swój 1% na Kresy.pl

Fundacja Kompania Kresowa KRS 0000350493
Przeakż 1% podatku

Agencja Xinhua zwraca uwagę, że w ostatnich latach znacząco wzrosło zapotrzebowanie na transport kolejowy między Chinami a Europą, jako alternatywna dla wolniejszego i bardziej niebezpiecznego transportu morskiego, a także droższego transportu lotniczego. W tej chwili połączenia transportowe kolejowe z Europą ma około 35 chińskich miast.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

W przypadku Polski, najbardziej znanym połączeniem dwustronnym Chiny – Polska jest trasa Łódź-Chengdu. Łódź aspiruje też do miana centrum logistycznego na tzw. Nowym Jedwabnym Szlaku. Pierwsze połączenie z Chin do tego miasta otwarto w 2013 roku, zaś od 2015 roku składy jeżdżą również w drugą stronę. Ze stacji Łódź Olechów pociągi wyruszają do Chengdu, a także do portu Xiamen. Z Polski do Państwa Środka trafia głównie żywność. W drugą stronę transportowane są m.in. buty, tekstylia, elektronika, sprzęt AGD, części samochodowe, czy zabawki. Większość trafia do rąk polskich odbiorców, a pozostałą część jedzie dalej, zarówno na południe (Czechy, Słowacja, Węgry) jak i na zachód (do Niemiec i Francji). Przyszłość Łodzi jako huba transportowo-handlowego na trasie Europa-Chiny jest jednak nie do końca pewna, z uwagi na niepewność ws. budowy specjalnego terminalu w tym mieście.

Czytaj więcej: Czy Łódź i Kutno mogą zostać bramami pomiędzy Chinami a Europą?

Przeczytaj także: Łódź częścią „nowego jedwabnego szlaku” – już oficjalnie

W ostatnich latach Chiny uruchomiły wiele nowych połączeń towarowych z Europą, w ramach budowy wielkiej inicjatywy Pasa i Drogi, Nowego Jedwabnego Szlaku. Niedawno informowaliśmy o otwarciu nowego kolejowego połączenia towarowe Chin z Europą Xiamen –  Budapeszt. W ubiegły piątek z portowego miasta Xiamen, położonego w prowincji Fujian w południowowschodnich Chinach wyruszył pierwszy pociąg towarowy do stolicy Węgier. Zabrał ze sobą 35 wagonów towarowych, załadowanych chińskimi towarami o wartości około 3,5 mln dolarów.

Przeczytaj: Węgierskie MSZ: Węgry stały się dla Chin partnerem gospodarczym nr 1 w Europie Środkowej

Trasa, licząca ponad 11,5 tys. km zgodnie z planem ma zostać pokonana w ciągu 18 dni, z jednym postojem w mieście Xi’an. Połączenie Xiamen-Budapeszt jest najnowszym w zakresie połączeń kolejowych Chin z Europą.  Jak podaje chińska agencja Xinhua, ma to umożliwić łatwiejszy dostęp chińskich produktów z Xiamen, a także z południowowschodniej Azji, do Europy. Pociągi do stolicy Węgier mają wyruszać w każdy piątek.

Xiamen już teras posiada połączenia kolejowe z pięcioma krajami europejskimi, w tym Rosją, Niemcami, a także z Polską poprzez Łódź. Pierwsze pociągi wyruszyły w trasę w sierpniu 2015 roku. Od tego czasu, już ponad 200 składów przejechało trasę z Chin do Europy.

Xinhua / Kresy.pl

Czytaj kolejny artykuł

Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz