Hiszpański rząd oficjalnie zatwierdził w tym tygodniu program Eurodrone, dając czwartą i ostatnią zgodę potrzebną do rozwoju europejskiego bezzałogowego systemu latającego.

Jak poinformował Defense News, hiszpański rząd oficjalnie zatwierdził w tym tygodniu program Eurodrone, dając czwartą i ostatnią zgodę potrzebną do rozwoju europejskiego bezzałogowego systemu latającego.

Rada ministrów dała programowi zielone światło we wtorek, poinformował tego dnia na Twitterze dyrektor generalny Airbus Defence and Space Michael Schoellhorn.

Zobacz też: MON zapowiada postępy w programach Gryf i Zefirv

Teraz, gdy Hiszpania, Niemcy, Francja i Włochy zadeklarowały zatwierdzenie budżetu dla Eurodrone, program wchodzi w fazę kontraktową, przekazał w rozmowie z Defence News rzecznik Airbusa.

Cztery narody, ich partnerzy przemysłowi uczestniczący w programie oraz Europejska Organizacja Współpracy w zakresie Uzbrojenia (OCCAR) połączą się teraz, aby sfinalizować globalny kontrakt, poinformował rzecznik.

Francja, Niemcy i Włochy wcześniej ogłosiły zatwierdzenie budżetu, a zgoda Hiszpanii „toruje drogę do podpisania umowy na ten kluczowy program współpracy, który wzmacnia strategiczną autonomię i suwerenność Europy”, napisał Schoellhorn.

Airbus ogłosi dostawcę silników Eurodrone po podpisaniu i zakończeniu tego globalnego kontraktu. Dwóch dostawców walczy o możliwość dostarczenia co najmniej 120 silników w ramach pierwotnego kontraktu, w tym 60 samolotów dwusilnikowych.

OCCAR zarządza programem Eurodrone w imieniu czterech europejskich partnerów. Airbus reprezentuje zarówno Niemcy, jak i Hiszpanię – monachijska siedziba firmy jest oficjalnie głównym wykonawcą – podczas gdy zaangażowane są również francuskie Dassault Aviation i włoski Leonardo. Airbus wcześniej ujawnił, że ostateczny montaż samolotu odbędzie się w Manching w Niemczech. Daniela Lohwasser, główny inżynier Airbusa ds. dronów, poinformowała w listopadzie, że formalne podpisanie umowy może potrwać kilka miesięcy, gdy Hiszpania da zielone światło.

Zobacz też: Rosja: zakończono testy ciężkiego drona uderzeniowego Altius

Jana Rosenmann, dyrektor bezzałogowych systemów powietrznych Airbus Defence & Space, poinformowała na spotkaniu z dziennikarzami, że dostawy systemów mają rozpocząć się w 2028 roku. Oblot prototypu płatowca zwanego potocznie Eurodrone MALE zaplanowano na 2025 rok. W ramach kontraktu Niemcy mają zamówić 7 systemów, Włochy 5 systemów, a Francja i Hiszpania po 4 systemy.

Jana Rosenmann podkreśliła, że „dla zwiększenie wydajności i oczywiście ze względu na koszty (…) będziemy mieć tylko jedną końcową linię montażową”. Wiele istotnych elementów z kolei będzie powstawało w pozostałych państwach partnerskich. Np. kadłuby płatowców będą w pełni integrowane i montowane w Hiszpanii.

Kresy.pl/Defense News

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply