Do Wojska Polskiego trafią kolejne MRAP-y
/0 Komentarze/w bezpieczeństwo i obrona, Polska, Wydarzenia /Przez Adam SzabelakAgencja Uzbrojenia przekazała, że w połowie stycznia do Polski dotrą kolejne wozy opancerzone M-ATV przekazane przez USA.
Do sił zbrojnych ma trafić 79 minoodpornych pojazdów typu MRAP (Mine Resistant Ambush Protected), od wielu lat używanych przez siły specjalne – głównie gliwickiej jednostki Agat.
“Umowa na dostawę pojazdów firmy Oshkosh w ramach programu Excess Defense Articles (EDA) została zawarta pomiędzy rządami Rzeczypospolitej Polskiej a Stanów Zjednoczonych 31 lipca 2023 roku” – przypomina ppłk Grzegorz Polak, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia. “Dostawę pojazdów zaplanowano na drugą połowę stycznia 2024 roku” – dodaje.
Program EDA zakłada, że Waszyngton wspiera sojuszników przekazując – nieodpłatnie lub po obniżonych kosztach – sprzęt z nadwyżek sił zbrojnych armii Stanów Zjednoczonych. W tym przypadku MRAP-ów Polska ma pokryć jedynie koszt transportu tych wozów z USA.
W październiku 2023 roku wozy zostały poddane dokładnemu sprawdzeniu na terenie składnicy sprzętu Red River Army Depot w Teksasie. Polscy specjaliści wybrali 79 samochodów, które były w najlepszym stanie technicznym i nie wymagały żadnych inwestycji i remontów. Nie wiadomo jeszcze, które jednostki dostaną amerykański sprzęt. Wozy trafią prawdopodobnie do sił specjalnych lub wojsk lądowych.
Poprzednią partię opancerzonych M-ATV Wojsko Polskie otrzymało na początku 2015 roku. Pojazd ten ma kilka wersji, których cechą wspólną jest zwiększona odporność na wybuchy min oraz umiejętność radzenia sobie w trudnym terenie.
Wozy sprawdzają się podczas patroli, działań rozpoznawczych, a nawet pościgowych. Bez wyposażenia i załogi M-ATV waży ponad 12 t, ale jego ciężar można zwiększyć o kolejne 4 t. Ma ponad 6 m długości, około 2,5 m szerokości i wysokość ponad 3 m. Po utwardzonej nawierzchni może poruszać się z prędkością przekraczającą 110 km/h.
Załogę wozu tworzy pięć osób: kierowca, dowódca i trzech operatorów. Za kabiną wozu znajduje się część bagażowa, w której można przewozić sprzęt wojskowy lub stworzyć dodatkowe miejsce dla kolejnych dwóch operatorów. Uzbrojenie M-ATV stanowią: wielokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm lub granatnik automatyczny kalibru 40 mm.
Jak informowaliśmy, w lipcu 2021 roku na stronach Inspektoratu Uzbrojenia opublikowano informację o unieważnieniu z powodu błędów formalnych postępowania przetargowego w sprawie zakupu partii wielozadaniowych pojazdów dla Wojsk Specjalnych, kr. Pegaz.
Jeszcze w połowie miesiąca informowano, że pod uwagę brani są czterej oferenci: Huta Stalowa Wola S.A. wraz z Tatra Export s.r.o., H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z firmą Arquus, Thales Polska Sp. z o.o. oraz AMZ Kutno S.A. Według deklaracji postępowanie obejmowało plan zakupu 15 egzemplarzy z opcją na 90 kolejnych.
Procedura zakupu została uruchomiona w maju 2019 roku. W 2017 roku informowano, że w ramach programu „Pegaz” Inspektorat Uzbrojenia MON chce zakupić 105 Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej, w dwóch etapach, a w późniejszym okresie, od 2022 roku, także dla Wojsk Lądowych. Zaznaczano jednak, że potrzeby odbiorców są wyższe i potrzeba odpowiednio 150 i 130 nowych pojazdów, nie licząc kilkuset dodatkowych dla reszty sił zbrojnych.
Jak pisaliśmy, podczas MSPO 2017 w Kielcach, spółka H. Cegielski-Poznań S.A. przedstawiła dwie propozycje pojazdów dedykowanych do programu „Pegaz”, czyli pozyskania Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych (WPWS). Pierwszy pojazd powstał w kooperacji z czeską Tatrą, a drugi – z tureckim Otokarem. W wypadku wyboru, jeden z nich pod nazwą Husar produkowany byłby w właśnie przez HCP w kooperacji z innymi polskimi podmiotami.
Obecnie w strukturach Wojska Polskiego znajduje się niewielka flota pojazdów tej klasy. To m.in. 45 Oshkosh M-ATV od Amerykanów, wielozadaniowe HMMWV w wersjach z dodatkowymi pakietami opancerzenia, izraelskie Plasan SandCat 4×4 (Szop) oraz MRAP COUGAR.
Kresy.pl / polska-zbrojna.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!