Spółka Centralny Port Komunikacyjny do końca roku zamierza ogłosić przetargi na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla 560 km z 1 800 km planowanych nowych linii kolejowych CPK – poinformowała spółka Polską Agencję Prasową (PAP). Ogłoszenie informacyjne w tej sprawie ukazało się w Dzienniku Urzędowym UE.
PAP podał w niedzielę, że gotowe są już pierwsze postępowania w sprawie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla ponad pół tysiąca kilometrów linii kolejowych dużych prędkości. Mają zostać otwarte razem z nowym lotniskiem. Podkreślono, że ogłoszenie informacyjne w tej sprawie znalazło się w Dzienniku Urzędowym UE.
“Łącznie to ponad 560 km z łącznie 1 800 km planowanych nowych linii kolejowych CPK. Wszystkie postępowania dotyczące studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego planujemy ogłosić do końca roku” – oświadczył prezes spółki CPK Mikołaj Wild.
Przetargi mają zostać ogłoszone w listopadzie i grudniu. CPK zaznacza, że konkretne daty zależą od uzyskania przez spółkę zgód korporacyjnych w ramach nadzoru właścicielskiego Ministerstwa Aktywów Państwowych.
Plany 560 km nowych linii kolejowych przewidują przetargi w zakresie następujących odcinków: Warszawa Zachodnia-CPK-Łódź (bez odcinka w rejonie węzła CPK); Łódź-Wrocław; Żarów-Świdnica-Wałbrzych-granica z Czechami; Chybie-Jastrzębie Zdrój-Godów-granica z Czechami; Łętownia-Rzeszów; Ostrołęka-Łomża; Trawniki-Krasnystaw-Zamość oraz węzła kolejowego CPK (w rejonie Portu Solidarność).
“W pierwszej kolejności zamierzamy ogłosić postępowanie na studium dla planowanego odcinka linii dużych prędkości z Warszawy do Łodzi, który jest kluczowy dla włączenia przyszłego lotniska w system kolejowy Rzeczypospolitej. Zakładam, że następne będą przetargi na odcinki: między Łodzią i Wrocławiem oraz między Łętownią na Podkarpaciu a Rzeszowem” – dodał Wild.
Termin wykonania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla wspomnianych odcinków to od 10 do 12 miesięcy od zawarcia umowy. Ich realizacja powinna zakończyć się przed końcem 2027 roku.
“Lista odcinków do objęcia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego pokrywa się z tymi, na które spółka CPK od końca sierpnia br. podpisywała kolejne umowy dotyczące inwentaryzacji przyrodniczych. Żeby zaoszczędzić na czasie, oba badania – inwentaryzacje i STEŚ – będą odbywały się jednocześnie” – pisze spółka.
Czytaj także: Na ten moment nie są znane źródła finansowania CPK. Zapis dyskusji posła Brauna i prezesa spółki CPK
W maju 2018 r. Sejm przyjął ustawę dotyczącą rozwiązań związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. W ramach CPK, w środku Polski, między Łodzią a Warszawą, ma powstać multimodalny węzeł transportowy, którego trzonem ma być nowe lotnisko. Według projektu, ma się ono stać jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Jego budowa ma się przyczynić do rozbudowy sieci kolejowej i przemodelowania systemu transportowego.
pap / wnp.pl / Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!