Rosja może wrócić do realizacji umowy zbożowej, ale jej warunki muszą być spełnione, powiedział w środę rzecznik prezydenta Rosji Dmitrij Pieskow.
Jak przekazała rosyjska, państwowa agencja prasowa Tass, Rosja może wrócić do realizacji umowy zbożowej, ale jej warunki muszą być spełnione, powiedział w środę rzecznik prezydenta Rosji Dmitrij Pieskow.
„W tym celu kraje europejskie muszą po prostu podjąć szereg działań w celu usunięcia ograniczeń” – powiedział. „Można je szybko spełnić i [wtedy] Rosja natychmiast wróci do realizacji umowy zbożowej” – dodał Pieskow.
„Rosja zbyt długo wypełniała jednostronnie wszystkie swoje zobowiązania [wynikające z umowy]. I przez zbyt długi czas zobowiązania wobec Moskwy nie były spełniane, więc teraz jest zawieszona” – powiedział.
Izraelski statek handlowy, który wypłynął w poniedziałek z portu w Aszdodzie, stał się pierwszą jednostką, która otwarcie przeciwstawiła się rosyjskiej blokadzie Morza Czarnego – podał we wtorek dziennik Jerusalem Post, powołując się na ukraińskie źródła. Blokadę wprowadzono w połowie lipca po tym, gdy Rosja wycofała się z umowy umożliwiającej Ukrainie eksport zboża ze swoich portów.
Statek miał zignorować rosyjskie groźby i wpłynąć na ukraińską odnogę Dunaju w poniedziałek po południu – podaje izraelski dziennik, powołując się na doniesienia ukraińskich mediów.
Jednostka przepłynęła przez Morze Czarne bezpośrednią trasą z portu Aszdod, a ochronę z powietrza zapewniał jej amerykański samolot P8 Poseidon – czytamy. Za Ams1 miały podążyć kolejne statki, które zakotwiczyły lub wkrótce zakotwiczą na Dunaju.
Przeczytaj: Biały Dom: USA nie prowadzą rozmów na temat eskortowania statków z ukraińskim zbożem
Ukraińskie media powołały się na opublikowane w sieci dane społeczności OSINT. Sugerują one, że w poniedziałek izraelski statek – jako pierwszy – przełamał rosyjska blokadę.
Ams1 is entering Ukraine branch of Danube.
She was the first ship to break Russia’s Black Sea blockade after the July 25th Reni-bombing.
Starting her trip Ashdod, Israel she openly advertised destination Ukraine as she traversed Black Sea on a straight course.
Brave mariners pic.twitter.com/2UyfXQqyQy
— Markus Jonsson mastodon.world/@auonsson (@auonsson) July 31, 2023
Amerykański think tank Instytut Studiów nad Wojną (ISW) informował wcześniej, że wszystkie ww. statki otwarcie deklarowały, poprzez system automatycznej identyfikacji, lokalizacje na Ukrainie jako porty docelowe.
Nyní: Námořní blokáda byla prolomena
Izraelská loď nedbá ruských hrozeb a vplouvá do ukrajinského ramene Dunaje.
Na cestu se vydala z izraelského Ašdodu, otevřeně označila jako svůj cíl Ukrajinu a několikrát to zopakovala, po přímce překročila Černé moře.
Ams1 následují… pic.twitter.com/zIw6mmEx5V
— Lazz Lazz (@Lazikkkk) July 31, 2023
Czarnomorska Inicjatywa Zbożowa, to pakiet porozumień podpisany przez Rosję z ONZ i Turcja, a także osobno przez Ukrainę z tymi dwoma partnerami, w lipcu ubiegłego roku. Porozumienia stworzyły bezpieczny korytarz umożliwiający eksport zboża z ukraińskich portów zablokowanych wcześniej przez rosyjską marynarkę wojenną.
W listopadzie umowa została przedłużona o 120 dni. Nie obyło się jednak bez kontrowersji. Rosja z końcem października ogłosiła wycofanie się z porozumień i groziła przywróceniem blokady morskiej eksportu ukraińskiego zboża. Stało się tak na skutek ataku dronów na port w okupowanym przez Rosjan Sewastopolu na Krymie. Rosyjski resort obrony twierdził, że za atakiem stali „specjaliści brytyjskiej marynarki wojennej”. Jakiś czas temu Moskwa oskarżyła Zachód o sabotowanie porozumienia.
W maju strona rosyjska po raz kolejny zgodziła się na przedłużenie obowiązywania Czarnomorskiej Inicjatywy Zbożowej choć i wtedy nie obyło się bez wahań. W poniedziałek rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow ogłosił wstrzymanie wykonywania umów przez Rosję. Nastąpiło to kolejnym ataku Ukraińców na Most Krymski, na skutek którego uległ on dość poważnemu uszkodzeniu.
Kresy.pl/TASS
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!