
Wydatki na rozbudowę portu w Świnoujściu przesunięte na przyszłe lata
/0 Komentarze/w gospodarka, Polska, Wydarzenia /Przez Adam SzabelakResort infrastruktury planuje zaktualizować harmonogram finansowania inwestycji związanej z rozbudową infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu. Zmiany te obejmują przesunięcie części wydatków z budżetu państwa na przyszłe lata, co zostało ogłoszone w środę w publikacji Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM). Prace nad zmianą uchwały prowadzi Ministerstwo Infrastruktury.
Zmiana harmonogramu wynika z opóźnień, które dotknęły proces legislacyjny. Jak wskazano, uchwalenie programu wieloletniego „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029” nastąpiło później, niż zakładano podczas prac nad pierwotnym harmonogramem. W rezultacie doszło do opóźnień w rozstrzyganiu przetargów oraz podpisywaniu umów z wykonawcami.
Aktualizacja harmonogramów ma na celu dostosowanie ich do zawartych umów i zaplanowanych działań w ramach dalszej realizacji inwestycji. Zmiany obejmują także usunięcie terminu „fakultatywne” w odniesieniu do środków europejskich, co wskazuje na większą pewność co do ich pozyskania.
Zaktualizowany harmonogram przewiduje znaczące zmiany w planowanych wydatkach z budżetu państwa na ten projekt. Na przykład w bieżącym roku kwota przeznaczona na inwestycję została obniżona do 18,7 mln zł z pierwotnie zakładanych ponad 217 mln zł. W 2024 roku planowane wydatki również spadną do ponad 175 mln zł zamiast 479 mln zł. Większe nakłady przewidziane są od 2027 roku, co oznacza przesunięcie części budżetu na późniejsze lata.
Projekt rozbudowy portu w Świnoujściu został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów w maju 2022 roku i obejmuje trzy kluczowe zadania:
- Prace umożliwiające transport wodny do nowego portu zewnętrznego.
- Budowa falochronu dla portu zewnętrznego.
- Zakup pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do portów w Świnoujściu i Szczecinie.
We wrześniu 2024 roku wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka, poinformował, że w ramach projektu podpisano już umowy na studium wykonalności oraz raport oddziaływania na środowisko dla toru podejściowego do portu. Ponadto w sierpniu i wrześniu zawarto kolejne umowy dotyczące badań magnetycznych dna morskiego pod budowę falochronu.
CZYTAJ TAKŻE: Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni ponownie z opóźnieniami
Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że projekt postępuje zgodnie z harmonogramem, a celem jest zakończenie inwestycji do końca 2028 roku. „Konsekwentnie podejmujemy działania, które mają doprowadzić do tego, aby na przełomie lat 2028-2029 na Pomorze Zachodnie mogły przypływać największe kontenerowce na świecie” – mówił Marchewka. Tego typu ruch jest już możliwy w porcie w Gdańsku.
Zmiany czekają także porty w innych miastach. Jak poinformował Marchewka, chodzi o falochrony w Gdyni i Ustce.
W Gdyni podpisano już umowę na budowę nowych falochronów, co umożliwi przyjmowanie największych statków pływających po Bałtyku. W Ustce inwestorzy mogą zgłaszać się do przetargu na remont falochronów, co stanowi ważny etap przed budową terminala instalacyjno-serwisowego dla morskich farm wiatrowych.
CZYTAJ TAKŻE: W rządzie trwa spór o przyszłość żeglugi śródlądowej w Polsce
Kresy.pl / interia.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!