Przedstawiciele kolei rosyjskich i austriackich po spotkaniu w Wiedniu zapewnili, że są zainteresowaniu budową szerokiego toru do stolicy Austrii.

Portal rynek-kolejowy.pl poinformował, że w ostatnich dniach doszło do spotkania przedstawicieli kolei rosyjskich i austriackich podczas konferencji „Strategic Partnership 1520: Central Europe”. W jego trakcie Oleg Belozerow, szef Kolei Rosyjskich (RŻD) oraz Andreas Matthä, dyrektor generalny Kolei Austriackich (ÖBB) zatwierdzili aneks do umowy dotyczący współpracy z roku 2011. Podpisano go w obecności ministrów transportu Rosji i Austrii.

Belozerow podkreślił, że ÖBB to jeden z najważniejszych partnerów RŻD w Europie. Matthä wskazał ze swojej strony, że współpraca międzynarodowa jest „absolutnie niezbędna”, aby zwiększyć efektywność transportu kolejowego i zapewnić jego konkurencyjności.

CZYTAJ TAKŻE: Macierewicz: Nowy Jedwabny Szlak zakłada zlikwidowanie Polski jako niepodległego podmiotu [+VIDEO]

W dokumencie wrócono do pomysłu budowy linii szerokotorowej do Wiednia. Według przedstawicieli RŻD budowa szerokiego toru do Wiednia pozwoli na szybsze i wygodniejsze transportowanie koleją kontenerów z Chin przez Rosję do Europy Zachodniej. Rosjanie uważają, że skala przewozów na tej trasie będzie rosła.

Ogromnego potencjału transportu kolejowego dowodzi dynamika wzrostów w ostatnich latach. W 2017 roku 21,6 mln ton ładunków zostało przewiezionych w tranzycie po sieci RŻD (16% więcej niż w roku 2016) a przewozy intermodalne osiągnęły 415 tys. TEU, czyli o 60% więcej niż w 2016 – tłumaczył szef RŻD. Podkreślił, że najważniejszym projektem w zakresie przyspieszenia transportu jest budowa linii szerokotorowej do Bratysławy i Wiednia.

Projekt budowy linii szerokotorowej która pozwoliłaby na ominięcie Polski były prowadzone pierwotnie z udziałem Słowacji i Ukrainy. Po wybuchu konfliktu na wschodzie Ukrainy projekt trafił jednak do zamrażarki. Portal rynek-kolejowy.pl cytuje wypowiedź wypowiedź sprzed pięciu lat ówczesnego szefa RŻD Władymira Jakunina o omijanie Polski. Stwierdził on, że powodem było niechętne przyjęcie w Polsce.

 

Tu nawet nie chodzi o zaszłości historyczne, dobre czy zły doświadczenia, ale o czysto biznesowe podejście. Pracujemy, współpracujemy, ale jesteśmy tak mocno powiązani, że musimy to robić. Szersza współpraca jest możliwa, ale PKP Cargo czy polskie władze muszą dać nam wyraźny znak, że chcą tego – tłumaczył ówczesny szef RŻD.

Budowa szerokotorowej linii zaczęłaby się najwcześniej w roku 2024 i miałaby potrwać ok. 100 miesięcy. Szacowany koszt to ok. 6,5 mld euro.

Kresy.pl / rynek-kolejowy.pl

2 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply