Na zakończenie spotkania ministerstw transportu krajów Grupy Wyszehradzkiej (V4), poświęconego ważnym projektom infrastrukturalnym, m.in. Via Carpatia i Koleje Dużych Prędkości, podpisano deklarację o współpracy w zakresie rozwoju transportu kolejowego.
W piątek w Krakowie zakończył się dwudniowy szczyt przedstawicieli ministerstw transportu krajów Grupy Wyszehradzkiej, z udziałem min. polskiego ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. W spotkaniu wzięli udział także: minister transportu i budownictwa Słowacji Andrej Doležal, wiceminister transportu Republiki Czeskiej Jan Sechter i zastępca sekretarza stanu ds. transportu w Ministerstwie Innowacji Węgier Péther Tóth.
Jak podano w oficjalnym komunikacie, wśród omawianych tematów znalazły się wspólne ważne infrastrukturalne projekty, takie jak szlak Via Carpatia, Koleje Dużych Prędkości i połączenie śródlądowe Odra-Łaba-Dunaj.
Na zakończenie spotkania przedstawiciele Polski, Węgier, Czech i Słowacji podpisali deklarację o współpracy w zakresie rozwoju transportu kolejowego. Chodzi m.in. o wypracowanie wspólnego stanowiska w kwestii negocjacji z Unią Europejską.
Podczas konferencji prasowej podsumowującej spotkanie, polski minister ocenił je jako „bardzo owocne”.
„Uaktualniliśmy informacje o wspólnych projektach infrastrukturalnych i podpisaliśmy wspólny dokument dotyczący pracy w transporcie kolejowym. Omówiliśmy także kwestię przygotowań do rewizji sieci TEN-T. W szczególności przedmiotem naszej troski jest podjęcie wspólnych działań, dzięki którym będziemy mogli skutecznie uczestniczyć w rewizji sieci TEN-T i wpisać do sieci bazowej kolejne korytarze komunikacyjne, tak ważne z punktu widzenia gospodarek naszych państw” – powiedział minister Adamczyk.
– Współpraca krajów Grupy Wyszehradzkiej w obszarze transportu jest kluczowa dla rozwoju naszego regionu. Musimy nadrabiać różnice, jakie ciągle istnieją między siecią transportową naszych państw oraz Europy zachodniej – mówił szef resortu infrastruktury.
Podczas szczytu nastąpiło również symboliczne przekazanie przez Polskę prezydencji w Grupie Wyszehradzkiej Węgrom. Przedstawiciel resortu innowacji i technologii Węgier w swoim wystąpieniu podkreślił, że kluczowe jest kontynuowanie podjętych już działań. Zaznaczył, że Węgry już w tym roku ukończą budowę swojej części szlaku Via Carpatia.
„Jesteśmy przekonani, że rozwój współpracy transportowej może przysłużyć się wszystkim naszym krajom, dlatego już teraz deklaruję, że prezydencja węgierska będzie z determinacją realizowała założone cele” – powiedział Péther Tóth.
Temat ten poruszył również słowacki minister transportu i budownictwa, który mówił o współpracy między Słowacją a Polską. Doležal podkreślał, że dla Słowacji kluczowe znaczenie mają drogowe i kolejowe połączenia w osi północ-południe:
„Rozmawialiśmy bardzo konkretnie o stanie przygotowań i budowy takich dróg, jak D3 łączącej się z polską drogą S1 oraz R4, która jest słowacką częścią szlaku Via Carpatia. Wiemy, że musimy przyspieszyć procesy przygotowawcze do budowy dróg w naszym kraju”.
Z kolei wiceminister transportu Republiki Czeskiej zapewnił, że dla obywateli jego kraju współpraca w ramach V4 „jest czymś naturalnym” i staje się bardzo szybko zauważalna.
„Moim zdaniem współpraca między naszymi krajami w zakresie transportu jest najbardziej widoczna. Łączymy drogi, planujemy koleje dużych prędkości i udrożnienie żeglugi na Odrze. Szybko przechodzimy od planów do realizacji i to napawa optymizmem” – powiedział Sechter.
Przeczytaj: Minister Infrastruktury: Via Carpatia to droga życia dla wschodu
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!