Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju przyznał Ukrainie kredyt w wysokości 450 mln euro. Pieniądze te zostaną przeznaczone na kapitalny remont trasy Kijów-Odessa i budowę północnej obwodnicy Lwowa.

Jak podało ministerstwo infrastruktury Ukrainy, w piątek EBOR i ukraiński rząd, reprezentowany przez ministra infrastruktury Władysława Kryklija, podpisały umowę kredytową na 450 mln euro. Kredyt sfinansuje realizację projektu „Rozwój transeuropejskiej sieci transportowej (Ukraina – korytarze drogowe)” w ramach którego dojdzie do kapitalnego remontu trasy Kijów-Odessa i budowy północnej obwodnicy Lwowa. Drugie 450 mln euro na realizację tego projektu ma Ukrainie pożyczyć Europejski Bank Inwestycyjny.

W ramach tego projektu strona ukraińska zobowiązała się usprawnić system zakupowy swojej agencji drogowej (Ukrawtodoru) oraz wzmocnić w agencji mechanizmy kontroli wewnętrznej, politykę i procedury zapobiegające korupcji.

Jak podał EBOR, droga Kijów-Odessa i przyszła północna obwodnica Lwowa są częścią transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) i mają strategiczne znaczenie dla krajowych i międzynarodowych połączeń transportowych Ukrainy, w szczególności z Unią Europejską.

Pierwsza i trzecia transza kredytu z EBOR (w sumie 290 mln euro) zostanie przeznaczona na remont 275 kilometrów trasy M-05 Kijów-Odessa. Druga transza w kwocie 160 mln euro zostanie przeznaczona na sfinansowanie budowy 24-kilometrowego północnego odcinka obwodnicy Lwowa.

Jak podaje lwowski portal Twoje Misto, rozpoczęcie budowy północnej obwodnicy Lwowa planowane jest na 2021 rok. Do realizacji obiektu niezbędny jest zakup działek 43 właścicieli. Według zastępcy szefa Lwowskiej Obwodowej Administracji Państwowej Jurija Buczki wykup działek nastąpi do końca przyszłego roku. Koszt budowy całości północnej obwodnicy Lwowa jest oceniany na 250 mln euro.

Według LB.ua EBOR jest największym inwestorem instytucjonalnym na Ukrainie. Bank zobowiązał się już przeznaczyć prawie 14,5 mld euro na 486 projektów w całym kraju.

Jak pisaliśmy, przygotowania do budowy północnej części obwodnicy Lwowa Ukrawtodor, kierowany wówczas przez Sławomira Nowaka, ogłosił jeszcze w 2017 roku. Szacowano wówczas, że nowa nitka obwodnicy pozwoli skrócić ominięcie Lwowa o 50-60 minut. Już wówczas przewidywano, że środki na budowę będą pochodzić z „kredytu międzynarodowych organizacji finansowych”.

CZYTAJ TAKŻE: Polska dała Ukrainie 68 mln euro kredytu na remont dróg

Kresy.pl / mtu.gov.ua / unian.ua / tvoemisto.tv / lb.ua

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply