Szef MON Mariusz Błaszczak poinformował w środę o podpisaniu z USA umowy na dostawę 300 używanych pojazdów MRAP typu Cougar. Podkreślił, że pojazdy zostaną dostarczone Wojsku Polskiemu na początku 2022 r.
Podpisaliśmy z USA umowę na dostawę 300 używanych pojazdów MRAP typu Cougar. Pojazdy wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym trafią do Wojska Polskiego w I kwartale 2022 r. i wzmocnią m.in. potencjał jednostek rozlokowanych we wschodniej Polsce – poinformował minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak w środę na Twitterze.
Podpisaliśmy z USA umowę na dostawę 300 używanych pojazdów MRAP typu COUGAR. Pojazdy wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym trafią do Wojska Polskiego w I kwartale 2022 r. i wzmocnią m. in. potencjał jednostek rozlokowanych we wschodniej ?? pic.twitter.com/yXXx6UJxUY
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) December 8, 2021
Zobacz także: Wojsko Polskie dostało 25 wozów rozpoznawczych Żmija [+VIDEO/+FOTO]
Przypomnijmy, że w listopadzie bieżącego roku MON poinformował o decyzji w sprawie zakupu 300 amerykańskich używanych pojazdów MRAP Cougar 4×4.
Zwracaliśmy już uwagę, że stawia to pod znakiem zapytania realizację programu „Pegaz”. W Planie Modernizacji Technicznej 2017-2022 zakładano, że w ramach programu „Pegaz” Inspektorat Uzbrojenia MON zakupi 105 Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej, w dwóch etapach, a w późniejszym okresie, od 2022 roku, także dla Wojsk Lądowych. Zaznaczano jednak, że potrzeby odbiorców są wyższe i potrzeba odpowiednio 150 i 130 nowych pojazdów, nie licząc kilkuset dodatkowych dla reszty sił zbrojnych.
Tymczasem w odpowiedzi na pytanie, czy ogłoszony zakup to realizacja programu Pegaz, mjr Krzysztof Płatek, Rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia, poinformował w listopadzie: “Pozyskanie pojazdów MRAP Cougar 4×4 pozwala zaspokoić bieżące potrzeby Sił Zbrojnych RP. Perspektywiczne potrzeby opisane wymaganiem operacyjnym będą mogły zostać zrealizowane w późniejszym terminie”.
Także rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia przekazał wówczas, że “Zakup pojazdów ma na celu zaspokojenie bieżących potrzeb Sił Zbrojnych RP. Odbędzie się na podstawie decyzji ministra obrony narodowej. Kontrakt jeszcze nie został podpisany, natomiast postępowanie w programie Pegaz – w założeniu – może zostać zrealizowane, niezależnie od tego programu, w późniejszym terminie”.
Zobacz także: Podpisano umowę na zakup tureckich bezzałogowców Bayraktar TB2 dla Wojska Polskiego [+VIDEO/+FOTO]
Jak informowaliśmy pod koniec lipca, Inspektorat Uzbrojenia opublikował na swojej stronie internetowej informację o unieważnieniu z powodu błędów formalnych postępowania przetargowego w sprawie zakupu partii wielozadaniowych pojazdów dla Wojsk Specjalnych, kr. Pegaz. Powodem tego kroku były błędy formalne. Decyzja zapadła 23 lipca br.
„Po zakończonej kwalifikacji Wykonawców Zamawiający otrzymał od użytkownika informację, z których wynika, że konieczne są zmiany w opisie przedmiotu zamówienia wynikające z faktu wprowadzenia przez użytkownika korekty w koncepcji wykorzystania pojazdów WPWS wynikającej z aktualnej specyfiki działań realizowanych przez Wojska Specjalne zarówno w układzie narodowym jak i sojuszniczym” – napisano. Chodzi o to, że pojazdy Pegaz podczas wykonywania zadań będą przetwarzać informacje niejawne o klauzuli NATO SECRET/TAJNE.
Ponadto ustalono, że „na każdym etapie cyklu życia pojazdów (w tym w szczególności na etapie projektowania) będących przedmiotem zamówienia, dostęp do nich związany będzie z posiadaniem uprawnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli NATO SECRET/TAJNE”.
Z tego względu, cała procedura musi przejść weryfikację dotyczącą zmian wymagań. Stanowi to zarazem uzasadnienie dla unieważnienia postępowania ze względu na wadę uniemożliwiającą zawarcie umowy.
Zobacz także: Polska kupi 250 amerykańskich czołgów Abrams. MON: pierwsze wozy już w przyszłym roku
Jeszcze w połowie lipca br. informowano, że pod uwagę brani są czterej oferenci: Huta Stalowa Wola S.A. wraz z Tatra Export s.r.o., H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z firmą Arquus, Thales Polska Sp. z o.o. oraz AMZ Kutno S.A. Według deklaracji postępowanie obejmowało plan zakupu 15 egzemplarzy z opcją na 90 kolejnych.
Procedura zakupu została uruchomiona w maju 2019 roku. Rok temu zwracaliśmy uwagę, że postępowanie na dostawy pojazdów wielozadaniowych dla Wojsk Specjalnych pod kryptonimem Pegaz jest mocno opóźnione.
Jak pisaliśmy, podczas MSPO 2017 w Kielcach, spółka H. Cegielski-Poznań S.A. przedstawiła dwie propozycje pojazdów dedykowanych do programu „Pegaz”, czyli pozyskania Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych (WPWS). Pierwszy pojazd powstał w kooperacji z czeską Tatrą, a drugi – z tureckim Otokarem. W wypadku wyboru, jeden z nich pod nazwą Husar produkowany byłby w właśnie przez HCP w kooperacji z innymi polskimi podmiotami.
We wrześniu 2020 r., informowaliśmy, że Huta Stalowa Wola, która należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz czeska Tatra Export s.r.o. podpisały porozumienie w kwestii zaprojektowania oraz dostawy gotowego pojazdu w układzie 4×4, razem z kompletną dokumentacją techniczną, która będzie umożliwiała produkcję pojazdu w Polsce.
Obecnie w strukturach Wojska Polskiego znajduje się niewielka flota pojazdów tej klasy. To m.in. 45 Oshkosh M-ATV od Amerykanów, wielozadaniowe HMMWV w wersjach z dodatkowymi pakietami opancerzenia oraz izraelskie Plasan SandCat 4×4 (Szop).
Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!