Polska złożyła wniosek o dofinansowanie dwóch projektów, które byłyby realizowane po obu stronach polsko-ukraińskiej granicy. Pieniądze mają pochodzić z unijnego programu „Łącząc Europę”. Celem jest poprawa połączeń drogowych i kolejowych oraz przejść granicznych.
Pierwszy projekt zakłada m.in. budowę przygranicznego odcinka drogi trasy ekspresowej S12, nowego terminala na przejściu granicznym w Dorohusku, a po stronie ukraińskiej modernizację autostrady od przejścia granicznego w Korczowej aż do Lwowa. Przedsięwzięcie zakłada także inwestycje w sprzęt elektroniczny, który miałby przyśpieszyć odprawy celne.
Tzw. koszty kwalifikowalne tego projektu to 267 mln euro.
Polska wystąpiła o dofinansowanie w wysokości 133,4 mln euro, z czego na inwestycje w naszym kraju przypadłoby 42 mln euro, reszta na inwestycje na Ukrainie.
Celem drugiego projektu jest modernizacja kolejowych przejść granicznych w Medyce i Dorohusku. W tym przypadku koszty kwalifikowalne to 65,3 mln euro, z czego 32,7 mln euro ma pokryć dotacja. To dofinansowanie też w większości ma przypaść na inwestycje po ukraińskiej stronie granicy, bo tam też planowana jest większość prac.
W tym projekcie wkład własny Ukrainy ma sfinansować jedna z międzynarodowych organizacji finansowych.
Czy Polska otrzyma dofinansowanie będzie wiadome w czerwcu br. Oprócz naszego kraju o pieniądze z funduszu „Łącząc Europę” na poprawę połączeń transportowych z Ukrainą starają się też inne unijne państwa graniczące z tym krajem.
Polska już teraz inwestuje setki milionów złotych w poprawę połączeń drogowych i kolejowych z Ukrainą przede wszystkim za sprawą budowy kolejnych odcinków dróg ekspresowych S17 i S12. Dzięki nim między Polską a Ukrainą powstaną dwie kolejne, po autostradzie A4, drogi szybkiego ruchu.
Ponadto, jak informowaliśmy, w styczniu br. spółka Centralny Port Komunikacyjny i Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznyca), podpisały porozumienie o współpracy podczas Railway Direction Days w Warszawie. Dokument zakłada zacieśnienie współpracy w dziedzinie budowy nowej infrastruktury, w tym Kolei Dużych Prędkości. Sygnatariusze zadeklarowali również chęć przyczynienia się do odbudowy Ukrainy po zakończeniu wojny.
Jednym z najważniejszych celów, jakie stawia podpisane na trzy lata porozumienie, jest rozwój nowych połączeń transgranicznych w europejskim rozstawie torów 1435 mm, w szczególności budowy linii Kolei Dużych Prędkości (KDP).
Kresy.pl / portalsamorzadowy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!