Doradca prezydenta RP Łukasz Rzepecki zapowiedział, że w najbliższym czasie Andrzej Duda spotka się z rządem w sprawie CPK. “Jedna konferencja Donalda Tuska to za mało” – podkreślił.

Doradca prezydenta był w niedzielę gościem Radia ZET. Był pytany m.in. o kwestię Centralnego Portu Komunikacyjnego. Łukasz Rzepecki zapowiedział, że na najbliższe dni planowane jest spotkanie eksperckie w ramach Narodowej Rady Rozwoju. “Prezydent będzie walczył o CPK” – zadeklarował.

“Trzeba walczyć o CPK, o komponent kolejowy, o nowe miejsca pracy” – powiedział. “W najbliższym czasie, w najbliższych dniach w Pałacu Prezydenckim odbędą się spotkania pana prezydenta z rządem, żeby poznać więcej szczegółów tej nowej wizji” – kontynuował doradca prezydenta.

Podkreślił, że “jedna konferencja Donalda Tuska to za mało” by dobrze zaznajomić się z tematem.

Rzepecki wyraził opinię, że premier wykonał “mimo wszystko dobry krok” w kwestii CPK. Zwrócił uwagę, że jeszcze w okresie zeszłorocznych wyborów parlamentarnych Donald Tusk nie popierał tego projektu. “Liczymy na więcej. (…) Liczymy, że ten projekt będzie kontynuowany w takiej wersji, w jakiej był do tej pory przedstawiany” – dodał.

“Powiem jasno i stanowczo. Pan prezydent nie odpuści tego tematu. Chcemy, żeby Centralny Port Komunikacyjny powstał w Baranowie” – oświadczył.

Zobacz: „W praktyce zostajemy z niczym”. Ekspert krytykuje koncepcję CPK Tuska

Premier Donald Tusk ogłosił w środę decyzję w sprawie projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapowiedział, że Polska „już za kilka lat” stanie się “jednym wielkim megalopolis”. Według niego, w „projekt nowoczesnej komunikacji” miałyby zostać włączone „wszystkie duże miasta” w naszym kraju, a inwestycja miałaby objąć zbudowanie lotniska pod Baranowem do 2032 roku i rozbudowę regionalnych portów lotniczych. Premier mówił też w tym kontekście o rozwoju Polskich Linii Lotniczych LOT. Wyraził jednak opinię, że LOT “gigantów nie dogoni”.

Jak pisaliśmy, według przedstawionej przez Tuska koncepcji, połączenia kolejowe w ramach CPK mają zostać znacząco zmodyfikowane, koncentrując się na połączeniu największych miast ze sobą i z Warszawą w taki sposób, by podróż koleją ze stolicy do Warszawy, Wrocławia, Katowic czy Gdańska trwała 100 minut. „Gęsta sieć będzie obsługiwała realne potoki pasażerów, a nie ideologiczne wymysły” – oświadczył. Dodał, że na początku ma powstać tzw. Y – igrek, czyli Kolej Dużych Prędkości, łącząca Warszawę i Łódź z rozwidleniem na Poznań i Wrocław. Drugi element, nazwany „blisko lotnisko”, zakłada rozbudowę sieci lotnisk regionalnych.

„Nie sądzę, aby ktoś z Katowic, Krakowa, Wrocławia, Szczecina, marzył, aby dojechać najpierw do Baranowa i potem polecieć dalej” – ironizował premier. Zapowiedział też „szybką rozbudowę i modernizację” lotniska w Modlinie, mającego służyć głównie tanim liniom lotniczym. Miałoby ono zostać połączone linią kolejową z dworcem Warszawa Centralna. Tusk chce też rozbudować Okęcie, które „ma pełnić funkcje komunikacji przyszłości, rozwiązania, które dopiero powstają”. Z jego słów wynika, że po otwarciu lotniska w Baranowie na początku lat 30. XXI wieku, z tego portu miałyby latać np. pasażerskie bezzałogowe drony. „Nie ulega wątpliwości, że w perspektywie kilku lat, ta rewolucja się dokona. Okęcie jest wymarzonym miejscem, by pełnić rolę centrum komunikacji lotniczej XXI wieku” – oświadczył premier.

Przeczytaj: Co dalej z CPK? Lasek mówi o “urealnieniu” inwestycji

Czytaj również: Węgry chcą stworzyć hub lotniczy we współpracy z firmą, która miała być inwestorem CPK

Zobacz: Publiczne niemieckie media o CPK. Obawiają się konkurencji dla lotniska w Berlinie

W przestrzeni publicznej od miesięcy trwała dyskusja o przyszłości projektu CPK. Wiceminister Maciej Lasek deklarował, że “CPK się właśnie projektuje, wszystkie prace się cały czas toczą”. Później okazało się, że na wniosek spółki wojewoda zawiesił postępowanie w sprawie udostępnienia nieruchomości pod badania geologiczne.

Polskie Porty Lotnicze niedawno ogłosiły decyzję o rozbudowie Lotniska Chopina. Informacje wywołały oburzenie w sieci, ponieważ mogą oznaczać zakończenie projektu CPK.

Jak informowaliśmy, ruszyła społeczna akcja w obronie CPK. Maciej Wilk wezwał do składania wniosków o przeprowadzenie przez Najwyższą Izbę Kontroli kontroli w spółce CPK i w biurze pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska.

Tymczasem powołany przez nowy rząd prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki uważa, że nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość.

Zobacz: Marszałek województwa mazowieckiego: Projekt CPK jest megalomański

Czytaj również: Nadal nie wiadomo co z CPK. Tymczasem Portugalczycy budują lotnisko na 100 mln pasażerów

wydarzenia.interia.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply