Po interwencji polskiego konsulatu zmieniono „polskie obozy” na „narodowosocjalistyczne obozy”.

Wydawany w Zachodnich Niemczech dziennik „Badische Zeitung” w opublikowanym dzisiaj artykule o wystawie prac żydowskiego malarza Otto Freundlicha stwierdził, że artysta w 1943 r. został zamordowany w polskim obozie zagłady Sobibór. W sprawie interweniował konsul generalny RP Konsul generalny w Monachium Andrzej Osiak. Poinformował, że do interwencji doszło dzisiaj rano w redakcji wydawanej we Fryburgu.

W efekcie interwencji w elektronicznym wydaniu gazety redakcja zmieniała skandaliczną wersję innym sformułowaniem. Po zmianie zdanie brzmi następująco: W 1943 r. Otto Freundlich został zamordowany w narodowosocjalistycznym obozie zagłady Sobibór na terenie okupowanej wówczas Polski.

Obszerny artykuł był opisem wystawę prac przedstawiciela artystycznej awangardy w okresie międzywojennym – Freundlicha jak ma miejsce w Muzeum Sztuki w Bazylei.

Błąd redakcji „Badische Zeitung” jest jeszcze jednym przypadkiem używania przez niemieckich dziennikarzy tego skandalicznego sformułowania. Problem jest również fakt, iż termin „polskie obozy” używany był w niemieckich podręcznikach do historii.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

W maju nagłośniono skandal, polegający na używaniu w szkołach na terenie Bawarii podręcznika dla klas XI wydawnictwa Ernst Klett Verlag ze Stuttgartu zawierającego sformułowanie „polskie obozy” użyte w kontekście Holokaustu. Po protestach wydawnictwo wycofało książkę z obiegu i przeprosiło za pomyłkę.

ZOBACZ WIĘCEJ: „Polskie obozy” w niemieckim podręczniku do historii [+FOTO]

Po skandali pod koniec zeszłego miesiąca stanowisko w sprawie sprawie zajęła Polsko-Niemiecka Komisja Podręcznikowa. Jej współprzewodniczący – Robert Traba i Hans-Juergen Boemelburg – wezwał wszystkie wydawnictwa szkolne w Niemczech do usunięcia z podręczników niedopuszczalnego sformułowania.

Jednocześnie Trwa walka na sali sądowej z niemiecką telewizją publiczną ZDF, która ukrywała przeprosiny jakie miała opublikować po użyciu sformułowania o polskich obozach. Do wystawienia przeprosin zmusił ją wyrok sądu, telewizja jednak postarała się, aby przeprosiny były mało widoczne oraz trudno znajdowane przez wyszukiwarki internetowe.

ZOBACZ TAKŻE:
Niemiecka telewizja publiczna ZDF nie chce przepraszać za „polskie obozy zagłady”
ZDF ma przeprosić więźnia Auschwitz za słowa „polskie obozy zagłady”

kresy.pl / rp.pl

Oceń ten artykuł




Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz