Zmodyfikowana wersja pierwszego chińskiego myśliwca stealth, J-20B, formalnie weszła do masowej produkcji – poinformował w niedzielę South China Morning Post z siedzibą w Hongkongu. Według wojskowego źródła bliskiego projektowi, modyfikacje zapewniły, że można w pełni mówić o myśliwcu piątej generacji.

Jak poinformował w niedzielę portal South China Morning Post (SCMP), chiński zmodyfikowany myśliwiec stealth J-20B wszedł w w fazę produkcji masowej. Ulepszony samolotu ma być pełnoprawnie klasyfikowany jako myśliwiec piątej generacji.

Moment ten został zaznaczony podczas uroczystego odsłonięcia zmodyfikowanego myśliwca J-20B, w którym uczestniczyło wielu wyższych rangą dowódców wojskowych, w tym wiceprzewodniczący Centralnej Komisji Wojskowej (CMC), generał Zhang Youxia. Zhang jest drugim wiceprzewodniczącym CMC i odpowiada za rozwój uzbrojenia dla Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.

Zobacz też: Japonia: Rekordowy kontrakt na myśliwce F-35 – kraj kupi 105 egzemplarzy

„Masowa produkcja J-20B rozpoczęła się w środę. W końcu stał się kompletnym myśliwcem stealth, ze swoją zwinnością spełniającą pierwotne kryteria ”- poinformowało źródło wojskowe portalu.

„Najbardziej znaczącą zmianą w myśliwcu jest to, że jest teraz wyposażony w sterowanie wektorem ciągu”. Osiąga się to poprzez zmianę kątu dyszy wylotowej. Sterowanie wektorem ciągu umożliwia pilotom lepszą kontrolę nad statkiem powietrznym.

W 2018 roku Chiny zadebiutowały z tego typu silnikiem “WS-10 Taihang” – na chińskich pokazach lotniczych w Zhuhai, wystawiając samolot na próbę w warunkach, które wskazywały, że Chiny odniosły sukces w technologii ciągu. Mimo to J-20B nadal będzie używałrosyjskich silników Saturn AL-31, ponieważ chińskie silniki tworzone specjalne do tego projektu wymagają jeszcze wiele pracy.

„Chiński silnik zaprojektowany dla J-20 nadal nie spełniał wymagań, ale jego rozwój przebiega dość sprawnie i może być gotowy w ciągu następnego roku lub dwóch lat” – przekazuje SCMP.

Zobacz też: Rosyjskie media: Su-57 i Su-35 testowały w Syrii działania bojowe w „stadzie”

„Ostatecznym celem jest wyposażenie myśliwców J-20B w silniki krajowe”. Wcześniejsze wersje J-20 były już na wyposażeniu chińskiej armii, autorzy chińskiego portalu „Sohu” przekonywali w marcu, że jedynie chińskie i amerykańskie samoloty spełniały warunki samolotu “piątej generacji”. Tym samym krytykowały rosyjski myśliwiec Su-57.

J-20 pierwszy raz został pokazany publicznie podczas międzynarodowych pokazów lotniczych  w Zhuhai w 2016 roku na południu Chin. Dwa samoloty J-20 przeleciały wtedy nad uczestnikami pokazów podczas ceremonii otwarcia, prezentując zebranym swoje możliwości. Pokaz był jednak stosunkowo krótki – trwał niespełna minutę.

Kresy.pl/South China Morning Post

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply