Ministrowie transportu Litwy, Łotwy i Estonii nie podpiszą umowy w sprawie spółki, która miałaby odpowiadać za realizację projektu transeuropejskiej linii kolejowej Rail Baltica. Estonia nie zgadza się z ustaleniami dotyczącymi projektu.

Informację, że ministrowie Litwy, Łotwy i Estonii na nieformalnym spotkaniu unijnych ministrów łączności w Wilnie nie podpiszą umowy w sprawie założenia wspólnej spółki odpowiadajacej za realizację projektu transeuropejskiej linii kolejowej Rail Baltica, przekazał agencji prasowej BNS minister transportu Litwy Rimantas Sinkevičius. Przedstawiciele Estonii nie wyrazili zgody, by projekt obejmował stolicę Litwy – Wilno. Litwa chciałaby, by ze środków przeznaczonych na projekt Rail Baltica została zmodernizowana 100-kilometrowa linia kolejowa między Wilnem a Kownem.
Wcześniej zakładano, że linia kolejowa Rail Baltica będzie sięgać Wilna. “Litwa wyraziła zgodę, aby litewska infrastruktura pozostała własnością Litwy. Strona litewska rezygnuje ze swojej propozycji założenia Europejskiej Grupy Interesów Ekonomicznych i zgadza się, aby siedziba wspólnej spółki znajdowała się w Rydze, ale chciałaby także, by Rail Baltica łączyła wszystkie trzy stolice krajów bałtyckich oraz miasta portowe. Oznacza to, że Rail Baltica będzie przechodzić przez Wilno i Kłajpedę” – podał w końcu lipca bieżącego roku w wywiadzie dla BNS przedstawiciel ministra transportu Litwy Ričardas Slapšys.
Od kilku miesięcy trwały negocjacje między Komisją Europejską a Litwą, Łotwą i Estonią w sprawie warunków, na jakich powinna zostać założona spółka Rail Baltica. Ostatecznie trzy kraje nadbałtyckie porozumiały się z Komisją Europejską w sprawie projektu linii kolejowej i zasad założenia i funkcjonowania wspólnej spółki. Zdecydowano, że cała infrastruktura na Litwie, Łotwie i Estonii pozostanie własnością każdego z tych państw.
Rail Baltica jest linią kolejową, która wraz z połączeniem drogowym Via Baltica stanowi element transeuropejskiego korytarza transportowego. Korytarz połączy największe miasta państw europejskich: Warszawę, Kowno, Rygę, Tallin i Helsinki. Na Litwie długość linii kolejowej wyniesie 360 km, na Łotwie ponad 300 km, a w Estonii około 300 km. W Polsce długość Rail Baltica wyniesie 341 km. Unia Europejska powinna sfinansować 85 procent projektu.
BNS/Wilnoteka.lt/KRESY.PL
0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply