W ciągu najbliższych kilku miesięcy wypracowane zostaną rozwiązania, służące ożywieniu terminalu w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy – zapowiedział w czwartek prezes Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) Marcin Chludziński.

Agencja Rozwoju Przemysłu jest właścicielem katowickiej firmy pod nazwą CZH Grupa, której spółki zależne – Euroterminal Sławków i Terminale Przeładunkowe Sławków-Medyka – działają na terenie, gdzie kończy się szerokotorowa linia. W przeszłości dostarczano nią rudę do Huty Katowice. Od lat trwają starania służące wykorzystaniu linii i terminalu do transportu ładunków np. z Chin.

Terminal w Sławkowie to miejsce z potencjałem, który nie jest dziś w pełni wykorzystany (…). Prowadzimy prace studialne, mające doprowadzić do takiego uporządkowania struktury własnościowej znajdujących się tam aktywów – nie tylko należących do Grupy CZH – by osiągnąć jak największą synergię– powiedział prezes ARP podczas konferencji prasowej w Katowicach.

Będziemy chcieli doprowadzić do takiego uporządkowania własnościowego aktywów, które da największą wartość dodaną; to jest nasz cel– dodał Chludziński. Nie skomentował możliwości zbycia terminalu przy szerokim torze na rzecz spółek z Grupy PKP, do których należą inne tereny w tym rejonie, a także spółka LHS – Linia Hutnicza Szerokotorowa, zawiadująca szerokim torem od wschodniej granicy Polski.

Według prezesa ARP, konieczne jest uporządkowanie sytuacji własnościowej i znalezienie synergii między przewoźnikami, operatorami oraz właścicielami infrastruktury szynowej i przeładunkowej. To doprowadzi do tego, że można będzie robić więcej. Myślę, że w ciągu kilku miesięcy będzie można pokazać ostateczne rozwiązanie, nie przesądzając dziś, jakie ono będzie– powiedział Chludziński.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Prezes PKP Cargo: Swoją ekspansję zagraniczną kierujemy na wschód

Prezes Grupy CZH Adam Gorszanów poinformował, że rozważane są różne warianty przyszłości terminalu w Sławkowie. – Jego potencjał jest dziś niewykorzystany. Jako zarząd Grupy CZH musimy znaleźć najlepszy sposób na wykorzystanie tego aktywa. Problemem jest dziś także słaby obrót ze Wschodem, skąd importujemy głównie surowce– powiedział Gorszanów.

Mówiąc o możliwościach potencjalnego wykorzystania terminalu w Sławkowie Gorszanów przywołał m.in. starania dotyczące budowy korytarza transportowego z Kazachstanu, przez Azerbejdżan, Gruzję i Ukrainę, do Polski i Europy Zachodniej. – Dostałem informację zarówno od kolei ukraińskich, jak i LHS, że w przyszłym roku taki pociąg (z tego kierunku – PAP) przyjedzie– poinformował prezes Grupy CZH, podkreślając duży potencjał Sławkowa.

CZYTAJ WIĘCEJ: Kolej na Nowym Jedwabnym Szlaku – Ukraina jest skazana na Polskę

Euroterminal w Sławkowie k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). W istniejącą tam infrastrukturę w ostatnich latach zainwestowano ok. 150 mln zł, m.in. ze środków UE. Euroterminal specjalizuje się w przeładunkach kontenerów.

W Sławkowie kończy się LHS – najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie w Hrubieszowie z województwem śląskim. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. Linia LHS jest w wyłącznym użytkowaniu zarządcy – spółki PKP LHS w Zamościu.

Euroterminal ma stałe połączenia kolejowe z polskimi i niemieckimi portami oraz ośrodkami na zachodzie i wschodzie Europy. W minionych latach centrum logistyczne w Sławkowie rozwijało się, by w przyszłości móc obsłużyć potencjalny ruch towarowy w relacji Daleki Wschód – Europa Zachodnia.

kresy.pl/ pap

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply