Kontenerowiec i łódź rybacka zderzyły się w cieśninie Bosfor w Stambule, w wyniku czego zginęła jedna osoba. Zdarzenie dostarczyło rządzącym kolejnego argumentu za budową Kanału Stambulskiego.

Turecka Generalna Dyrekcja ds. Bezpieczeństwa Wybrzeża poinformowała, że ​​statek AS ROSAILA uderzył w 7-metrową łódź rybacką pod Trzecim Mostem Bosforskim w Stambule, w wyniku czego łódź zatonęła.

Jak poinformowano, jedna osoba zginęła, a dwie zostały ranne.

Serwis Marine Traffic podaje, że 180-metrowy kontenerowiec AS ROSAILA płynął pod banderą Portugalii i zmierzał do Konstancy w Rumunii.

Jak zauważył na Twitterze prof. Michael Tanchum, tragedia te będzie wskazywana przez rządzących Turcją jako argument w sporze o budowę Kanału Stambulskiego.

„W większości zakończyliśmy przygotowania do wykopania Kanału Stambulskiego, który jest uważany za jeden z największych i najbardziej strategicznych projektów infrastrukturalnych w kraju” – przekazał w kwietniu prezydent Recep Tayyip Erdogan. Jak dodał, budowa rozpocząć może się już tego lata. Projekt wywołał falę krytyki ze względu na jego koszty i wpływ na środowisko.

Kanał ma mieć 45 kilometrów długości, 21 metrów głębokości i 275 metrów szerokości. Koszt jego przekopania to ok. 10 mld. dol. Pierwotnie planowano rozpoczęcie jego budowy w 2018 r. i zakończenie do 2023 r., czyli setnej rocznicy proklamowania Republiki Tureckiej w miejsce sułtanatu.

Również w kwietniu turecka policja zatrzymała 10 emerytowanych admirałów tureckiej marynarki, którzy podpisali się pod listem wyrażającym sprzeciw wobec projektu Kanału Stambulskiego lansowanego przez prezydenta. Sąd przychylił się do wniosku prokuratury o wydanie nakazu ich aresztowania.

Wspomniani emerytowani wojskowi podpisali się pod listem otwartym do prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdogana, domagając się porzucenia idei przekopu, w wyniku którego miałby powstać kanał we wschodniej Tracji alternatywny wobec Bosforu. Wojskowi wyrazili obawy dotyczące militaryzacji żeglugi w regionie.

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply