W środę minął termin wyznaczony przez czeskie ministerstwo obrony narodowej na składanie ofert w kontrakcie o zakup 210 sztuk gąsienicowych bojowych wozów piechoty. Trzej producenci i potencjalni dostawcy, czyli BAE Systems z CV90, GDELS z ASCOD i Rheinmetall Landsysteme z Lynx, złożyli swoje oferty w ministerstwie.

Jak poinformowało czeskie ministerstwo obrony w środę minął termin wyznaczony przez czeskie MON na składanie ofert w kontrakcie o zakup 210 sztuk gąsienicowych bojowych wozów piechoty. Trzej producenci i potencjalni dostawcy, czyli BAE Systems z CV90, GDELS z ASCOD i Rheinmetall Landsysteme z Lynx, złożyli swoje oferty w ministerstwie.

Kompletność ofert i ich treść zostanie teraz szczegółowo oceniona przez komisję złożoną z przedstawicieli Ministerstwa Obrony i Armii Czeskiej. Są to obszerne dokumenty liczące tysiące stron, więc proces oceny zajmie tygodnie. Dopiero wtedy będzie jasne, czy oferty dostawców spełniają wymagania stawiane przez ministerstwo. W związku z tym obecnie nie jest możliwe opublikowanie większej ilości szczegółów na temat złożonych ofert.

Oferty spełniające wymagania ministerstwa zostaną następnie ocenione, a komisja oceniająca zaproponuje zwycięzcę. Zamówienie zaproponowane przez Komisję zostanie następnie ocenione przez kierownictwo czeskiego MON, a rząd Republiki Czeskiej zostanie poinformowany o zamówieniu.

Pojazdy CV90, ASCOD i Lynx, biorące udział w przetargu na nowy wóz bojowy dla czeskiej armii dotarły do Czech już w kwietniu, aby odbyć testy. Czeski minister obrony Lubmir Metnar powiedział, że zastąpienie przestarzałych wozów BVP-1 i BVP-2 jest kluczowym projektem dla armii i obrony kraju. Zaznaczył, że chce poinformować rząd o obecnej sytuacji, w tym m.in. o zmianach w harmonogramie dostaw i płatności, związanych z pandemią koronawirusa.

Według czeskiego ministerstwa obrony, dostawy wozów powinny zostać przedłużone o dwa lata w porównaniu z oryginalnym planem i nastąpić w latach 2023-2027. Z kolei zrewidowany model finansowania rozszerza je do 7 lat, na lata 2022-2028. Dzięki temu obciążenia mają być bardziej znośne dla budżetu resortu. Wartość przetargu to około 53 mld koron, czyli równowartość 8,7 mld zł.

Zobacz też: Bułgarii nie stać na nowe bojowe wozy piechoty

Czytaj: BOV zamiast Rosomaka. Słowacja testuje swój nowy transporter opancerzony

Kresy.pl/mocr.army.cz

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply