Newag pozywa posłankę Razem Paulinę Matysiak, pisząc o “atakach na dobre imię firmy”. Chodzi o kwestię tzw. afery hakerskiej. Polityk odniosła się do sprawy.
Serwis Rynek Kolejowy przypomina, że w grudniu ubiegłego roku wybuchła tzw. afera hakerska. Firma SPS Mieczkowski, wykonująca naprawy elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls produkcji Newagu, oraz grupa hakerska Dragon Sector zarzuciły producentowi pojazdów zamieszczanie w ich oprogramowaniu zapisów mających unieruchamiać je w wyznaczonych datach. Miałoby to uderzyć w niezależnych od Newagu wykonawców napraw i doprowadzenie do sytuacji, w których będą one zlecane wyłącznie producentowi. Newag zdecydowanie zaprzecza tym oskarżeniom. Do dziś sprawa nie została rozstrzygnięta przez sąd.
Jednym z polityków wypowiadających się najaktywniej w tej sprawie była poseł Razem Paulina Matysiak. Newag zarzuca jej stronniczość i postanowił skierować przeciw niej pozew.
“Od ponad roku Newag i SPS Mieczkowski toczą spór biznesowy, którego przedmiotem jest ustalenie odpowiedzialności za tzw. usterki pociągów Impuls, które w niewyjaśnionych jak dotąd okolicznościach rzekomo “zatrzymują się w szczerym polu”. Spór jest na tyle głęboki, że dotyczy nawet tego, czy pociągi rzeczywiście się zatrzymują. Niejasny i nieustalony jest zarówno sam przebieg, jak i wszystkie okoliczności i przyczyny tych incydentów” – pisze Newag w poniedziałkowym oświadczeniu.
“To, co nas dziwi i oburza to fakt, że w sytuacji, w której prokuratura, służby specjalne, sądy, biegli, UTK, UOKiK i wielu ekspertów nie są w stanie na obecnym etapie stwierdzić, kto w tej sprawie ma rację, jest jedna osoba, która zajmuje w tym sporze jednoznaczne i twarde stanowisko. Tym kimś jest posłanka Paulina Matysiak” – dodaje spółka.
“W związku działalnością pani poseł, jawnym wspieraniem jednej ze stron sporu, a przede wszystkim w związku z wypowiedziami Pani Poseł Pauliny Matysiak i jej atakami na naszą firmę i jej dobre imię, zmuszeni jesteśmy wystąpić na drogę sądową. Właśnie złożyliśmy przeciw niej pozew o naruszenie naszych dóbr osobistych” – czytamy.
“To, co przelało czarę goryczy i utwierdziło nas w przekonaniu, że nie mamy wyjścia, było jej zachowanie na niedawnym posiedzeniu Komisji Infrastruktury, a potem na sali plenarnej Sejmu. Na jej zaproszenie – nie pierwszy raz zresztą – w Sejmie pojawił się prawnik reprezentujący podmiot prowadzący działalność gospodarczą, jakim jest SPS Mieczkowski wraz z wynajętymi przez ten podmiot hakerami, w sprawie, w której podmioty te toczą spór biznesowy z i innym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, jakim jest Newag. Wszystko po to, żeby mogli oni – korzystając z powagi Sejmu – przedstawić swoje – z natury rzeczy – subiektywne stanowisko w tej sprawie” – argumentuje producent.
Zobacz: PKP Intercity kupi od Niemców pociągi za 17 mld zł? Kontrowersje wokół ogromnego przetargu
Do sprawy odniosła się polityk.
“Działania Newagu postrzegam jako próbę uciszenia mnie i moich niewygodnych pytań. Z doniesień medialnych wiadomo bowiem, że nie jestem pierwszą osobą, przeciwko której Newag podejmuje kroki formalne związane badaniem sprawy pociągów Impuls. Poseł ma prawo pytać i poruszać tematy, które są istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i jego obywateli. Kwestia problemów z pociągami Impuls produkowanymi przez Newag S.A. powinna zostać wyjaśniona. I z pewnością tego tematu jako posłanka nie odpuszczę” – napisała na platformie X Paulina Matysiak.
Działania Newagu postrzegam jako próbę uciszenia mnie i moich niewygodnych pytań.
Z doniesień medialnych wiadomo bowiem, że nie jestem pierwszą osobą, przeciwko której Newag podejmuje kroki formalne związane badaniem sprawy pociągów Impuls.
Poseł ma prawo pytać i poruszać…
— Paulina Matysiak 🇵🇱🇺🇦 (@PolaMatysiak) December 9, 2024
Serwis Na Kolei przypomina, że wcześniej sprawa rzekomych blokad w oprogramowaniu pojazdów Impuls była przedmiotem kilku posiedzeń parlamentarnego zespołu ds. wykluczenia transportowego, na których obecni byli również przedstawiciele spółki Newag, którzy mieli okazję i czas do zaprezentowania własnego stanowiska.
Czytaj: PKP Intercity kupuje w polskich fabrykach lokomotywy i wagony za ponad 2 mld zł
Zobacz także: Newag dostarczy PKP Intercity 63 lokomotywy o maksymalnej prędkości 200 km/h
rynek-kolejowy.pl / nakolei.pl / Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!