Z sondażu wykonanego przez Instytut Badań Pollster na zlecenie “Super Expressu” wynika, że 90 proc. Polaków oczekuje obniżenia akcyzy na paliwo. W ubiegłym tygodniu Konfederacja przedstawiła projekt ustawy „Tanie paliwo” – według jego założeń cena jednego litra benzyny w odniesieniu do obecnych cen spadnie o 1 złoty 89 groszy.

Jedynie 3 proc. respondentów, zapytanych, czy rząd powinien obniżyć akcyzę na paliwo, odpowiedziało przecząco. 7 proc. badanych nie ma zdania w tej sprawie.

Sondaż zrealizował Instytut Badań Pollster 27-28 października 2021 r. na próbie 1078 dorosłych Polaków.

Jak informowaliśmy, Konfederacja przedstawiła w ubiegłym tygodniu projekt ustawy „Tanie paliwo”, który zmniejsza opodatkowanie cen paliw. Według założeń projektu cena jednego litra benzyny w odniesieniu do obecnych cen spadnie o 1 złoty 89 groszy. Konfederaci są przekonani, że ten projekt skutecznie przyczyni się do wzrostu gospodarczego, a wzrost konsumpcji zrównoważy ewentualne straty dla budżetu państwa.

Głównymi założeniami ustawy są: obniżka podatku VAT do 15%, obniżka akcyzy (dla benzyny PB95 nie więcej niż 10% przy obecnej cenie), obniżka opłaty paliwowej tak, aby stanowiła 1,7% ceny paliwa oraz likwidacja opłaty emisyjnej, wprowadzonej przez rząd PiS w 2019 roku.

W reakcji na rosnące ceny trzy czwarte Polaków ogranicza wydatki. Dla firm oznacza to wielkie wyzwanie, bo w centrum uwagi kupujących jeszcze bardziej niż zwykle znajdują się promocje – podała w środę “Rzeczpospolita”.

Z październikowego badania “Corona Mood” firmy GfK wynika, że dwie trzecie spośród szukających oszczędności w wydatkach, na większe produkty czy usługi powstrzyma się od zakupu zbędnych rzeczy. Liczba wskazań rośnie wraz z wiekiem respondentów – w grupie 50+ zapowiada to już 78 proc. badanych.

GfK podaje, że niemal połowa Polaków będzie bardziej wyczulona na promocje, a kolejne 37 proc. nastawi się na poszukiwanie zbliżonych produktów o niższych cenach, co oznacza kupowanie tańszych marek. Najrzadszą strategią będą zakupy produktów z drugiej ręki – deklaruje to co piąty ankietowany.

“Rzeczpospolita” zauważa, że u progu sezonu świątecznego takie podejście konsumentów dla firm handlowych, ale też dla producentów, oznacza kolejne wyzwania.

Kresy.pl / wydarzenia.interia.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply