W stolicy Łotwy – Rydze uroczyście ogłoszono rozpoczęcie budowy odcinka szybkiej linii kolejowej Rail Baltica, która ma połączyć Polskę z Litwą, Łotwą, Estonią i Finlandią.

Rozpoczęcie budowy głównej trasy projektu kolejowego Rail Baltica na Łotwie w praktyce ma nastąpić latem tego roku, ogłosili przedstawiciele firmy Eiropas Dzelzceļa Līnijas (EDzL), głównego podmiotu odpowiedzialnego za budowę magistrali kolejowej na terytorium Łotwy. Łotewski minister transportu Kaspar Briskens zauważył, że wspólnym celem uczestników projektu jest zapewnienie szybkiej komunikacji transgranicznej do 2030 roku, w tym włączenie w nią Rygi. Będzie to wymagać budowy nowego mostu kolejowego przez Dźwinę w centrum łotewskiej stolicy, podał portal Delfi.lv.

Przedstawiciele EDzL podali, że w pobliżu Ekawy trwają obecnie prace nad wylesieniem, a prace budowlane mogą rozpocząć się “w drugiej połowie lata”. EDzL poinformowało też, że we wtorek zespół Rail Baltica, przedstawiciele Komisji Europejskiej oraz partnerzy międzynarodowi z Francji, Włoch, Polski, Litwy i Estonii spotkali się w Rydze i stworzyli kapsułę czasu z przesłaniem dla przyszłych pokoleń, która stanowić będzie fundament głównej trasy.

Budowa magistrali Rail Baltica będzie prowadzona etapami, pierwszy odcinek zostanie oddany do użytku w rejonie Bauska koło Jekawy, gdzie w przyszłości zlokalizowany będzie punkt utrzymania infrastruktury Rail Baltica.

Obiekt utrzymania infrastruktury zajmie powierzchnię około 16,5 hektara i będzie podczas budowy pełnił funkcję bazy logistyki prac budowlanych, zapewniając połączenia z istniejącą siecią kolejową o rozstawie 1520 mm, aby maksymalnie wykorzystać kolej do transportu materiałów budowlanych i maszyn. Pod przewodnictwem EDzL E.R.B. Rail wybuduje łącznie około 230 kilometrów głównej linii kolejowej, w tym 175 obiektów, 11 przejść dla zwierząt, 42 wiadukty, 81 mostów drogowych i 32 wiadukty, podał portal Delfi.lv.

Pełniący obowiązki prezesa EDzL Erik Dilev zauważył, że Łotwa rozpocznie budowę głównej trasy, korzystając z doświadczeń zdobytych podczas budowy odcinków w pobliżu lotniska w Rydze i węzła centralnego w Rydze.

Prezes zarządu bałtyckiej spółki joint venture RB Rail Marko Kivila dodał, że w tym roku prace budowlane zostaną przeprowadzone na ponad 150 kilometrach głównej linii. „Chociaż przed nami ogromna ilość pracy i prawdopodobnie pojawią się wyzwania, powodzenie kolejnych etapów projektu będzie bezpośrednio zależne od jeszcze bliższej współpracy między partnerami i stronami zainteresowanymi projektem” – stwierdził Kivila.

Rail Baltica ma skomunikować dobrze Polskę z regionem bałtyckim. Na ten moment nawet do Wilna podróżujący z Warszawy muszą podróżować z jedną przesiadką.

rus.delfi.lv/kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply